Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Nyheder med pædagogisk sans

Via Internettet tilbyder Danmarks Radio skolerne at klikke ind på emnerne: indvandring, EU og dansk politik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Informationssamfundet og Internettet stiller enorme krav til lærerne om hele tiden at kunne finde frem til, sortere og bearbejde de informationer og de materialer, der skal indgå i undervisningen i folkeskolen. Eleverne i dag forventer mere end Gutenberg og Grundtvig med det trykte og det talte ord. De forventer undervisningsmaterialer, der er opdaterede. Og fra deres fritid har de forventninger til at få masser af oplevelser - visuelt såvel som indholdsmæssigt.

Tematiseret undervisning, projektopgaver eller bare de daglige diskussioner om aktuelle begivenheder i klassen kræver en overvågning, der rækker ud over, hvad et par enkelte aviser kan bidrage med, og hvad selv en særdeles flittig lærer kan overkomme at samle op.

Debatten på undervisningsområdet har alt for længe hængt fast i problemerne med at skabe dansk software, dansk indhold og danske tilbud til eleverne. Det er afgørende vigtigt at prioritere det område, og der satses nu ganske voldsomt på at frembringe den fornødne basis og mangfoldighed af digitale undervisningsmidler. Men vi er faktisk allerede i gang.

Danmarks Radio har en særlig forpligtelse til ikke bare at styrke de voksnes handleevne i et demokratisk samfund, som det hedder i vores formålsparagraf. Vi vil også gerne på nyhedsområdet komme de unge og eleverne i folkeskolen og lærerne i møde med at levere vigtige bidrag til, at skolens undervisningsmaterialer hele tiden kan være ajourført på vigtige samfundsemner. Vi vil gerne gøre det muligt for lærerne at skyde genvej i informationsjunglen ved at bidrage til at samle, sortere og informere på væsentlige områder i den samfundsdebat, som også angår eleverne i folkeskolen og dens lærere. Vi vil gerne levere det superaktuelle tilbud på troværdig viden, alsidig debat og en udfordring til hjernen eller nysgerrigheden.

Internettet kan som bekendt være både en informationsmæssig guldgrube og en kæmpe losseplads for mere eller mindre seriøs information. Det må være en del af dannelsesopgaven i folkeskolen at forene det nyttige i form af IT-anvendelsen med det nødvendige: at den bruges til noget fornuftigt - til indhentning af central, troværdig og uafhængig information direkte til undervisningsbrug. Problemet er bare lige, hvordan man finder det.

Til det formål blandt andet har DR Nyheder udviklet tre nye aktiviteter på Internettet, der er som skabt til at få hurtige facts, uddybende viden, forskellige holdninger og meninger og små test og sjove øvelser. Det er på emnerne indvandring, EU og dansk politik, der angår os alle som samfundsborgere, hvor vi har samlet stoffet i særlige temaer og suppleret nyhederne i lyd, billede og tekst med baggrundsinformation og dokumentation i en form, hvor det i sig selv er spændende at gå på jagt efter ny viden.

På www.dr.dk/indvandring er der facts, baggrundsviden, oplevelser, holdninger og meninger om et af de mest centrale debatemner i samfundet og i folkeskolen, nemlig integration, indvandring, racisme og fordomme. På www.dr.dk/EU er der et aktuelt indblik i EU-nyheder, baggrund, debat, EU-abc og vejledning i EU-systemets opbygning og tilblivelsen af direktiver samt meget mere i tekst, lyd og billeder.

2001 bliver i hvert fald et kommunalvalgår og muligvis også et folketingsvalgår. På www.dr.dk/politik er der mulighed for både at teste politiske holdninger, klikke sig frem til, hvordan lovgivningsprocessen foregår, følge debatter i Folketinget direkte på skærmen og se, høre eller læse om de nyeste lovforslag, Folketingets dagsorden og tage på fotorejse rundt i Folketinget.

Computere og IT-undervisning i folkeskolen er ikke nok. Det handler om at integrere de muligheder, som IT-redskabet giver os, direkte i undervisningen. Vi har nu kastet os ud i at bidrage med tre centrale temaer. Og jeg hører gerne fra lærere med gode ideer til andre emner, der fortjener en lige så grundig og bred behandling som supplement til det daglige nyhedsbillede.

Af Lisbeth Knudsen

Nyhedsdirektør, Danmarks Radio