Anmeldelse

Billedkunstbogen

Succesbilleder for skolebørn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Billedkunstbogen" er skrevet af to erfarne damer udi det at arbejde med børn og billeder. Tidligere har de sammen udgivet "Børnekunst - Inspiration til billedkunst" (2003) og "Børnehaiku" (2004), begge på Kroghs Forlag. De har nu arbejdet sammen så længe, at de har fundet en fælles og yderst genkendelig stil. Når det er sagt, er det også væsentligt at understrege, at der er tale om her og nu-bøger. Det betyder et praktisk værktøj til den nye eller stadigt søgende lærer i billedkunst, mens mere dybtgående overvejelser må findes andre steder. Eksempelvis forekommer det imponerende, at et afsnit om kunsthistorie fra 30.000 år før vor tid til 1940'erne kan klares med et enkelt opslag. Set fra den humoristiske side hænger det nok meget godt sammen med, hvad der er muligt at forholde sig til i en travl skolehverdag. Med andre ord, tag bogen for det, den er, et godt arbejdsredskab med en fornuftig inddeling og en overdådighed af ideer. Dertil kommer den væsentlige pointe, at forfatterne helt bevidst har valgt, at hovedparten af illustrationerne skal være udført af børn. Derved bliver det tydeligt, hvad de store forbilleder kan bruges og omsættes til. Det gælder blandt andre H.C. Andersen, Antoni Gaudi og Andy Warhol, for blot at nævne nogle. I ni overskuelige kapitler lægges op til en god blanding af eksperimenter og klart definerede arbejdsopgaver suppleret med forslag til videre fordybelse. En særlig sidegevinst fås gennem bogens ideer til, hvordan computeren kan inddrages i undervisningen uden at blive alt for dominerende.