Anmeldelse

Børn og kunst

Kunstmuseet i undervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen bygger på erfaringer fra projektet "Børnenes kunstmuseum". En lærer og museumsinspektøren indledte et samarbejde, der strakte sig over fem år med start i 1. klasse og sluttende i 5. klasse.

I denne årrække har klassen besøgt museet 15 gange, og museumsinspektøren har besøgt klassen to gange.

Bogen er inddelt i kapitler med hver sit forløb. Der er maleri, grafik, iagttagelsestegning, tegning og farver, skulptur og et anderledes forløb. Hver gang tages der udgangspunkt i forskellige dele af museets udstillinger. Der er taget højde for trinmål, der beskrives, hvilke materialer der skal bruges, og der er en tidsplan. Hvert forløb bliver desuden evalueret.

Bogen er glimrende til at få inspiration til undervisningsforløb, og hvordan man kan inddrage det lokale kunstmuseum. Men det er da ingen betingelse for at få fornøjelse af bogen, at man har adgang til et kunstmuseum, man kunne også tage udgangspunkt i kirkemalerier, skulpturer i den lokale park eller by, udstillinger i den lokale bank og så videre.

Jeg kan godt lide, at man i bogen tager stilling til, hvad man også kunne gøre, ud over det de selv har valgt at fordybe sig i. Desuden giver bogen ideer til tværfagligt arbejde.

Bogen er anbefalelsesværdig, måske specielt til de lærere, som er "presset" til at undervise i billedkunst og mangler ideer til forløb.