Abelone Hornum sendte elevernes tegninger ind til Carl Quist-Møller og fik en videohilsen tilbage fra ham til eleverne.
Privatfoto
Lærer: Det fedeste at arbejde med billedfortællinger på tværs af musik og billedkunst
For lærer Abelone Hornum giver det god mening at arbejde på tværs af billedkunst og musik, som hun har gjort i et forløb om Bi Bob the Bee. ”Eleverne lærer både en masse om at tegne og om, hvordan musik er en del af alle fortællinger omkring dem”, siger hun.
Eleverne i 3. klasse på Sortedamskolen i København har lige nu den lektie
at lægge mærke til, hvor de hører musik i hverdagen. I supermarkedet, i
tøjbutikken, i film.
”Pludselig går det op for dem, at der er musik overalt, og
den bliver brugt til at skabe stemning. Det er vigtigt at lære at lægge mærke
til, hvad musikken gør ved os. Den viden fører direkte over i at tale om
musikfortællinger, og der er videoerne om Bi Bob the Bee bare virkeligt gode”,
fortæller Abelone Hornum.
Hun er lærer på Sortedamskolen, og det er ikke første gang,
hun bruger de små videoer, som tegneren Carl Quist-Møller skabte sammen med
Aarhus Jazz Orchestra under coronanedlukningen for tre år siden. Videoerne
handler om en bi, Bob, der opfandt jazzen. Og de har både tegneinstruktioner til
billedkunst og viden og aktiviteter til musikundervisning.
Dengang var Abelone Hornum ansat på den private tyske Sankt Petri Skole og havde en 0.-klasse i både musik, billedkunst og dansk, og videoerne passede
perfekt til et tværfagligt forløb.
”Jeg synes, at der bliver talt for lidt sammen i fagene. Jeg
ved godt, at man gik væk fra det meget projektorienterede efter, at det kørte
meget i 70’erne, men jeg synes, man kommer til at mangle noget, hvis man deler
fagene så hårdt op, som man ofte gør i skolen. Så jeg laver så mange tværfaglige
forløb, som jeg kan kom til”, fortæller hun.
Lærte, hvordan man organiserer en tegning
Sankt Petri Skole starter det egentlige skoleforløb i 0. klasse, så Abelones Hornums klasse var vant til at sidde stille og tegne og arbejde med musik, så her kunne hun køre forløbet
tidligt. Ellers ville hun vente til 2. eller 3. klasse.
”Vi så et afsnit af videoerne ad gangen i løbet af nogle
uger. Vi talte om, hvad der var sket og lavede de tegneøvelser, der er i dem
sammen. Jeg tog også madpapir med, så de kunne prøve at lave fluens lyd. På den
måde lærte de at tegne karaktererne, og de lærte en masse om, hvordan tegnefilm
er bygget op med fliptegninger, og hvordan man strukturerer billedfortælling og
organiserer sin tegning”, fortæller hun.
Næste step i hendes forløb var at lave handlingsbroer på A3-karton,
og her skulle eleverne så tegne og skrive handlingen med begyndelse, midte og
afslutning. Og fordi de allerede havde lært at tegne karaktererne, kunne de
faktisk tegne de rigtige figurer, og så selv bestemme, hvad de syntes var det
vigtigste i fortællingerne.
Til sidst sang de sangene, mens de holdt deres plancher med
handlingen frem, Abelone Hornum filmede det og sendte det til Carl Quist
Møller, og fortalte, hvor glade børnene havde været for hans videoer. Han
kvitterede med en video tilbage til børnene.
”Det blev de jo megaglade for. De lærte virkelig meget af
det, og de havde det så sjovt samtidig. I 0. klasse børnestavede de til
handlingen, og de skrev og skrev, fordi de blev så opslugt af historierne og
musikken og tegningen. I de større klasser kan de jo skrive rigtigt, og hvis
jeg ikke laver det tværfagligt med dansk, nøjes de med at tegne”, fortæller
hun.
Nye videoer og undervisningsmateriale på vej
Bi Bob the Bee
Aarhus Jazz Orchestra og Carl Quist Møller har modtaget en million kroner fra A. P. Møller fonden til at videreudvikle børnejazz-projektet Bi Bob the Bee. Universet blev lanceret under coronanedlukningen i 2020 og har siden haft mere end 200.000 visninger online.
De første syv videoer suppleres nu med syv nye tegnede film og et gratis undervisningsmateriale med lærervejlednin gog konkrete ideer til, hvordan videoerne kan bruges i undervisningen. Der kommer også et sanghæfte med tekste og noder og en musikudgivelse med alle sangene.
Det nye materiale vil være klar i første halvdel af 2025.
De tidligere videoer, som Abelone Hornung fortæller om i artiklen kan findes på jazzbio.dk
Carl Quist-Møller og Aarhus Jazz Orchestra er i fuld gang
med at lave syv nye tegnede film, og denne gang bliver der udarbejdet en lærervejledning
til. Det glæder Abelone Hornum sig meget til.
”Det er noget, jeg har savnet lidt, når jeg har arbejdet med
videoerne. Man kan jo høre, at Carl Quist-Møller har en kæmpe viden om musik,
og han nævner fx en masse jazzpersonligheder til sidst, og jeg kendte ikke dem
alle. Der kunne det være så fedt, hvis man havde små tekster om hver, så man
som lærer hurtigt kunne få lidt baggrundsviden”.
Hun håber også, at der kommer links til mere viden. Hun har
lige set andet afsnit af de gamle videoer med sin 2.-klasse for at lytte til
instrumenter, og der spiller Carl Quist-Møller på en svupper og fortæller, at
den lyder ligesom når Louis Armstrong synger.
”Der kunne det være genialt, hvis der lige var et link til
et sted, hvor man kunne høre, hvordan han lyder. Den slags kan man bruge lang
tid på at prøve at finde som lærer, så det ville være en stor hjælp”.