Bachelorprojekt
Fejl er vigtige i tyskundervisningen
Annesofie Søndergaard og Celine Hagen Lübker er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om hvordan læringsmiljøet spiller en vigtig rolle i elevernes mod på at forsøge og fejle i fremmedsprogsundervisningen.
Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Aarhus Juljana Gjata Hjorth Jacobsen har indstillet Annesofie Søndergaard og Celine Hagen Lübker til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:
"I
deres bacheloropgave går Annesofie og Celine til værks med at undersøge
elevernes syn på fejl og diskuterer begrebet ’fejlmodighed’ som en kvalitet,
tysklæreren skal styrke blandt eleverne gennem bevidst og systematisk brug af
kommunikationsstrategier. De studerende viser i projektet en velfunderet
fagdidaktisk viden og formår at formidle et højt refleksionsniveau – både i den
skriftlige og mundtlige præstation. De arbejder omhyggeligt og metodisk bevidst
med deres empiri og har teorien med sig hele vejen igennem. Desuden udvikler de
studerende eksemplariske handlingsperspektiver, der med fordel kan inddrages i
en tyskundervisningspraksis. Det er med stor fornøjelse, at jeg indstiller
Annesofie og Celines bachelorprojekt til særprisen Sprog i skolen, skolens
sprog."
I projektet undersøges der, hvordan tysklæreren kan styrke elevers fejlmodighed i mundtlig kommunikation gennem bevidstgørelse og brugen af kommunikationsstrategier, samt hvilke didaktiske udfordringer og muligheder der kan opstå i den sammenhæng.
Projektet kan hentes her:
Fejlmodighed i tyskundervisningen
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.