
Årets nominerede til særprisen
Lærerprofession.dk uddeler i år en særpris, der analyserer og diskuterer grundskolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse. Her er de nominerede projekter:
Dansk: Dannelse i litteraturen
Kristian Yilmaz fra Via University College Silkeborg undersøger dannelsesforståelse af litteraturundervisning og afsøger nye dannelsesforståelser inden for denne disciplin.
Idræt: Idrætsfagets bidrag til skolens dannelsesopgave
Simon Kammersgaard Back fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole kommer med ny viden om, hvordan idrætsfaget bidrager til skolens dannelsesopgave. Skolen har en dannelsesopgave, og alle fag skal bidrage til denne.
Efterskole: Efterskolelærerens intentionelle arbejde med dannelse
Emilie Pedersen og Ane Christine Knudsen fra læreruddannelsen i Aarhus undersøger med udgangspunkt i efterskolepraksis, hvorvidt og hvordan skolen og lærerne arbejder intentionelt med dannelsesopgaven i skolens forskellige rum.
Madkundskab: En undersøgelse af maddannelsesidealet
Karoline Dyppel og Nadia Reinhold Nielsen fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole undersøger i deres bachelorprojekt madkundskabsfagets ideal om maddannelse, og hvordan de som kommende madkundskabslærere kan planlægge og udføre deres madkundskabsundervisning, så den understøtter maddannelsesprocessen.