Else Villadsen (til venstre) er assistent for lærer Ellen Fiil Hjort. »Der er mange ting, jeg kan træde hjælpende til med. Alle de der små fingre, der skal stille spørgsmål, og som ikke forstår opgaven, dem går jeg også til, såvel som læreren gør«, fortæller Else Villadsen

Assistenten tager hånd om eleverne fra morgenstunden

I Skive skal der være undervisningsassistenter på alle skoler. Assistenterne har ikke pædagogisk uddannelse, og det er lærerne, som definerer deres opgaver

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Else er fantastisk. Hun skal være en ekstra hjælp til lærerne. Og det er lige det, hun er«, fortæller lærer på Jebjerg Skole Ellen Fiil Hjort om den tidligere pædagogmedhjælper på 50, Else Villadsen, der lejlighedsvis assisterer hende i undervisningen.

Ellen Fiil Hjort sagde farvel til en 7. klasse i sommer og skulle begynde en ny 1. klasse.

»Jeg havde afsluttet en klasse med 18 selvhjulpne elever. Derfra er der altså et kæmpespring til at stå alene med 28 ikke-selvhjulpne elever. Det kunne godt få en garvet lærer, der har undervist i 36 år, til at tænke: Klarer du det her?« siger hun.

Men så kom Else Villadsen på banen.

»Hun vandt bare elevernes, lærernes og forældrenes tillid med det samme. Hun er med i mange skemalagte timer. Hun møder klokken 7.30 og har morgenrutiner med børnene. Hvis nogle ikke har fået læst lektier, så når de lidt med Else. Hvis jakken er glemt, så finder Else den. Hvis et barn ikke har fået morgenmad, så finder Else noget frem. Når jeg kommer, så er der faktisk ro i klassen«, siger Ellen Fiil Hjort. »Det giver en god atmosfære. En stille og rolig start. Og glade børn er mere parate til at lære end triste børn«.

Gennem dagen er Else der med sin rolige hånd på de urolige skuldre. Hun er med til at minimere afbrydelser i undervisningen.

»Med 28 små egoister opstår der problemer. En har slået sig og skal have plaster på, en har glemt madpakken, en anden er tørstig, en blyant er knækket - og sådan bliver det ved med afbrydelser. Men Else er god til at gå hen til eleverne, før de forstyrrer andre, så jeg kan gennemføre undervisningen«.

Else Villadsen har det, som skal til for at blive undervisningsassistent i Skive: Lyst til at arbejde med børn, livserfaring og selvstændighed. De seks undervisningsassistenter, som er ansat lige nu i Skive, har dog vidt forskellige baggrunde.

På Vestsalling Skole i Skive har skole- og dagtilbudsleder Pia Weedfeld Hansen ansat Hans Højbak som undervisningsassistent.

»Hans kan læse sammen med eleverne. Han kan lytte til dem. I frikvarteret er han ude og har måske øjnene på nogle bestemte elever. Han har nogle sundhedsrelaterede opgaver - skal for eksempel huske et diabetesbarn på, hvornår han skal stikke sig. Når lærerne skal kopiere - så er Hans der og hjælper«, siger Pia Weedfeld Hansen.

Hun mener, det er meget vigtigt, at der er et meget skarpt skel mellem de opgaver, som assistenten løser, og de opgaver, som lærerne varetager.

»Vi har en meget klar opdeling mellem undervisningsassistenter og lærere. Det har vi brugt lang tid på at forklare lærerne. Og det er meget vigtigt«.

Assistenterne i Skive har et fast skema i forskellige klasser. Derudover har de en telefon på sig, så lærerne kan tilkalde dem, hvis der opstår problemer.

»Men man skal undgå, at assistenternes arbejde bliver for meget brandslukning og ad hoc-opgaver. Ofte er det læreren, der skal løbe efter Peter, når han stikker af fra skolen, og Hans, der skal blive og høre de andre læse op«.

I Skive lægger man vægt på, at undervisningsassistenterne skal kunne hjælpe eleverne, på samme niveau som forældrene kan det.

»Jeg tror, de kan bruges på alle klassetrin, og at større elever også kan have gavn af dem. Det, vi forventer af forældrene, skal vi også kunne forvente af vores undervisningsassistenter«.

»Uanset hvad Hans synes er rigtigt eller forkert, så er det den enkelte lærer, der skal definere, hvad Hans' opgaver er«.

Evalueringen af undervisningsassistenter i Skive viser, at eleverne har et højere fagligt udbytte, og at der er færre forstyrrelser og større opmærksomhed, fortæller Pia Weedfeld.

»Der er mere kontinuitet, mere ro og mere trivsel. Kan man måle det? Det ved jeg ikke, men jeg tror godt, lærerne kan måle det - og det er det, de siger, når de bliver spurgt«. |