Anmeldelse

Team, læringsfællesskaber og ledelse i skolen

Professionelle læringsfællesskaber er svært - nu bliver det lidt lettere

"Team, læringsfællesskaber og ledelse i skolen" prøver at gøre os læsere klogere på netop dette spørgsmål. Forfatterne gør et grundigt og ihærdigt forsøg – og de gør det godt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Team, læringsfællesskaber og ledelse i skolen" er delt op i tre dele og består af 14 kapitler skrevet af forskellige forfattere med rod i skoleforskningen. Første del handler om det historiske og organisatoriske perspektiv på samarbejdet i team. Der beskrives blandt andet, hvordan teamsamarbejdet som fænomen har udviklet sig over tid. Lise Tingleff Nielsen beskriver i sit kapitel, hvor komplekst og forskelligt teamsamarbejdet kan være, og at det til tider kan være ganske udfordrende. Det bliver derfor afgørende, at skolens ledelse skaber både rum og rammer for, at teamsamarbejdet kan udvikle sig til et læringsfællesskab, og at modet og tålmodigheden er følgesvende på vejen hen ad den lidt bumpede vej dertil.

Fakta:

Titel: Team, læringsfællesskaber og ledelse i skolen

Pris: 300

Sider: 241

Forlag: Forlaget Klim

Anden del handler om mulighedsbetingelser i de professionelle fællesskaber. Her bliver blandt andet skrevet om, hvordan professionelle læringsfællesskaber kan bruges som ledelses- og styringsværktøj som en form for tilgang til pædagogisk udvikling. Vi bliver præsenteret for en analyse af, hvorfor det er så svært at lede det fælles fra jeg til vi og få det til at fungere i praksis. Som svar herpå introduceres vi som læser til noget af det, der kan lure i kulissen: det privatpraktiserende spøgelse, det privatfaglige spøgelse, det privatpersonlige spøgelse og det teknologiske spøgelse. Jeg må bekende, at jeg godt kender de spøgelser, og det er faktisk tydeligt, hvor vigtigt opmærksomheden på teamets muligheder og praksis for videndeling samt håndtering af samarbejdskonflikter i teamsamarbejdet er. Det kræver vedvarende relationel pleje og tydelige rammer og klar retning for samarbejdet.

Den sidste del af bogen sætter spot på ledelse og koordinering i det professionelle samarbejde. Teamkoordinatorens rolle i forhold til sine kollegaer, og hvilke udfordringer og potentialer der ligger i teamets muligheder for at lede sig selv indefra og ud og udefra og ind.

Jeg synes, "Team, læringsfællesskaber og ledelse i skolen" er interessant og relevant med sin både kritiske og analytiske forholden sig til de professionelle læringsfællesskaber i skolerne i Danmark. Bogen kommer efter min vurdering med vigtige pointer til at arbejde tålmodigt videre med styrkede og bæredygtige læringsfællesskaber i forskellige udformninger, der på hver sin måde i sidste ende kommer elevernes trivsel og læring til gode.

Jeg kan derfor anbefale bogen til alle, der inden for skoleverdenen arbejder på at få sådanne læringsfællesskaber til at fungere og udfolde sig på professionel vis.