Undervisningsassistenten sænker elevernes fravær

En hjælpende hånd i undervisningen. Det er et fælles budskab i de meget forskellige evalueringer, som skoler med undervisningsassistenter netop har afleveret. På Gungehusskolen har assistenten været med til at sænke elev-fravær med omkring 40 procent

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Gungehusskolen i Hvidovre har skolen en undervisningsassistent ansat på 3. år. Og sådan bliver det også fremover.

"Vi prioriterer det, fordi vi har en elevgruppe, hvor der er mange udfordringer. Vi har mange børn af enlige forældre, og mange familier, hvor det ikke er det boglige, der er i højsædet. Vi bliver nødt til at skabe en ro omkring eleverne, når de er her. Derfor har vi afsat resuser til at støtte eleverne fagligt og socialt", siger skoleleder på Gungehusskolen Jørgen Angermann

Det er ikke kun på Gungehusskolen, som har taget ordningen med undervisningsassistenter til sig. Da Skolestyrelsen i foråret åbnede for anden runde af forsøg med undervisningsassistenter søgte 78 kommuner om tilskud. Skolestyrelsen modtager i øjeblikket evalueringer fra de skoler, som har haft et forsøg i skoleåret 2009/10. Gungehusskolen er blandt dem, der har afleveret egen-evalueringen.

På Gungehusskolen er undervisningsassistenten en pædagog. Han er tilknyttet skolens akut-funktion. I år er han ansat i en fuldtidsstilling. Et af målene med at ansætte assistenten har været at sænke elevernes fravær. Og det er lykkedes. Registreringen af ulovligt fravær viser et fald på cirka 40 procent. Desuden har undervisningsassistentens indsats rykket ved flere elevers bevidsthed og fået dem til at følge skolegangen.

Henter eleverne tilbage til klassen

På Gungehusskolen 'patruljerer' undervisningsassistenten fællesarealerne i skoletiden. Det har betydet, at færre elever opholder sig uden for klasselokalet. Assistenten snakker med dem og får dem tilbage i klassen.

"Vi har valgt en pædagoguddannet assistent, og det betyder, at han har en anden tilgang til eleverne, end læreren har. Vi synes, det er vigtigt for eleverne at vide, at her er en person, som i udgangspunkt ikke interesserer sig for det faglige, men som ser på individet. Vi havde brug for en neutral person, og det har vi fået", siger Jørgen Angermann.

Flere af skolerne vurderer i egen-evalueringerne, at valget af person til jobbet som undervisningsassistent er meget vigtigt for graden af succes.

Ro til den faglige undervisning

Et andet mål for undervisningsassistentens arbejde på Gungehusskolen har været at skabe ro til den faglige undervisning. Blandt andet ved at undervisningsassistenten har stået for en del af kontakten til hjemmene. Flere lærere føler, at de skal bruge mindre tid på de svære elever. Mange forældre er også glade for ordningen, fordi der er højere informationsniveau om barnet og en tættere dialog om, hvad der skal ske i konkrete situationer. Den tætte dialog med forældrene betyder, at flere forældre bakker mere aktivt op om børnenes skolegang. Elevernes reaktioner er mere delte. Nogle mener, at der har været bedre mulighed for at snakke grundigt med en voksen, mens andre elever har reageret meget voldsomt mod ordningen, da de ikke ønsker vokseninvolvering.

"Assistenten har en tæt kontakt med den enkelte elev. Der er plads til forståelse og holdningsbearbejdning - også over for hjemmene. Der er også en enkelt gang, hvor assistenten har været hjemme og hente et barn", siger Jørgens Angermann.

Sidste år havde skolen to undervisningsassistenter. Men det er der ikke umiddelbart råd til fremover. Skolen får ikke længere støtte til ansættelsen, men vælger alligevel fremover at have en pædagog ansat.

"Vi erkender, at behovet er til stede", siger Jørgen Angermann.

Skolernes egne evalueringer siger ikke noget generelt om erfaringer og effekter med undervisningsassistenter. Skolestyrelsen har igangsat en tværgående evaluering af forsøgene. Evalueringen forventes først at være klar i tredje kvartal af 2011.

Se skolernes egen-evalueringer øverst til højre.

Læs mere

Undervisningsministeriets liste over forsøg medundervisningsassistenter

Skolernes egenevalueringer af forsøg medundervisningsassistenter