Studerende bliver bedre lærere

Lærerstuderende løser en praktisk opgave og bliver bedre lærere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aalykkeskolen og Kongsbjergskolen i Kolding Kommune havde i sidste skoleår ansat fire lærerstuderende på fjerde årgang som undervisningsassistenter.

Det foregik i et tæt samarbejde med læreruddannelsen på UC Syd, og de studerende blev hver ansat ti timer om ugen til at være en praktisk støtte i forhold til elever med særlige behov, så læreren kunne koncentrere sig om undervisningen af alle klassens elever.

»De studerende har haft en vis form for pædagogisk indsigt, og de har derfor haft gode forudsætninger for at løse opgaven«, siger skoleleder Jan Poulsen, Aalykkeskolen. »Det er en god idé at inddrage lærerstuderende, fordi det kan give dem bedre forudsætninger for deres fremtidige arbejde. En af vores assistenter har siden fortalt, at det modnede ham utrolig meget at løse opgaven. Fra at gå i en teoretisk verden på et seminarium kommer de studerende helt tæt på virkeligheden i folkeskolen. Så tæt kan de ikke komme i løbet af deres praktikperioder«, siger Jan Poulsen.

Trainees på alle skoler

Folkeskolerne i Gentofte Kommune har i år tilknyttet i alt 33 undervisningsassistenter, kaldet trainees. Det er fjerdeårsstuderende fra læreruddannelserne på Professionshøjskolen UCC

»Succeskriteriet er dobbelt. De studerende skulle gerne blive bedre til at undervise, når de er færdige med uddannelsen, og lærerne får mere tid til at undervise. Det er ikke bare to ekstra hænder, men ekstra kvalificerede hænder. De studerende kan tage over og tage selvstændigt del i undervisningen. Det er stadig lærerteamet, der har ansvaret, men man kommer som trainee ind og er en ligeværdig del«, siger Elsa Tromborg, projektleder på forsøget i Gentofte.

De studerende løser ikke almindelige læreropgaver, oplyser kredsformand Jeppe Dehli, Gentofte Lærerkreds, og han understreger, at de er aflønnet af en ekstra pulje, der ikke berører den enkelte skoles budget. Men .

»Vi er ikke stærkt bekymrede, men det er klart, at der skal holdes øje med, at de studerende ikke kommer til at erstatte lærerarbejdskraft. Der må ikke opstå en situation, hvor skolerne kan vælge mellem billige og dyre lærere«, siger han.

I Gentofte omfatter ordningen, at en lærer på hver skole har et mindre antal timer til at være mentor for de studerende.

Jan Kaare