Find de usynlige kompetencer

Bliver du spurgt, om du har nogle usynlige kompetencer, der er relevante på arbejdsmarkedet, skal du bare sige ja. Langt de fleste med en lærerfaglig baggrund har nemlig en række resurser, som de ikke er opmærksomme på.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Karen Sanders er konsulent i Lærernes A-kasse og har gennem flere år undervist ledige i at skrive ansøgninger og CV, og det er hende, der peger på, at lærere tit skjuler noget:

»Mange tager udgangspunkt i deres formelle kompetencer, altså hvilke linjefag og hvilke konkrete joberfaringer de eventuelt har, men ved siden af har de fleste en række kompetencer, som kan bruges på arbejdsmarkedet. De står ikke på et eksamensbevis, men derfor kan de godt være særdeles relevante«.

En af de kompetencer, som mange lærere har, er at kunne sætte sig ind i nyt stof og hurtigt pædagogisere det.

»Mange lærere kender det at tage fat på et nyt emne eller stofområde og formidle indholdet til andre. Det er en anvendelig kompetence i forhold til forskellige job«, siger Karen Sanders.

Find fem fejl

Et andet område er fejlfinding.

»Det er ikke usædvanligt, at læreruddannede er perfektionister og derfor er gode medarbejdere i virksomheder og organisationer, der arbejder med kvalitetssikring. Er man ikke bevidst om det, kan den slags egenskaber nemt smutte, når der skrives jobansøgning«, siger konsulenten.

Er du ikke god til at få øje på dine usynlige kompetencer, kan det anbefales at snakke dit CV og dine ansøgninger igennem med andre. Det kan være nogle, der kender dig godt og ved, hvad du kan, eller det kan være nogle, der selv er ledige og måske har prøvet at søge forskellige job, også inden for områder, hvor man arbejder med udvikling.

»Erfaringen fra Lærernes A-kasse er, at mange får meget ud af at snakke med andre ledige om hinandens kvalifikationer. Det gør det nemmere at se jobperspektiverne i en læreruddannelse«, siger Karen Sanders.

Hun er selv et eksempel på, at der kan dukke usynlige kompetencer op.

Efter nogle år som lærer begyndte hun at skrive lærebøger. Så fik hun et job som pædagogisk konsulent, senere en konsulent-ansættelse i Aalborg Lærerforening, før hun blev konsulent i Lærernes A-kasse.

»Der er langt fra mit nuværende job til den uddannelse, jeg oprindeligt fik på seminariet, men undervejs har det vist sig, at jeg kunne nogle ting, som kunne bruges andre steder. Det har været med til at forme mit arbejdsliv og gøre det varieret og spændende«, siger Karen Sanders.

Hvis du ikke lige har nogen at snakke usynlige kompetencer med, kan du på Lærernes A-kasses hjemmeside finde henvisninger til workshops, hvor du møder de rigtige folk at snakke med.