Lad os holde fokus på det vigtige, nemlig kvaliteten i elevernes undervisning, siger lærerformand Anders Bondo Christensen

Bondo til regeringen: Lad os tale om kvaliteten i elevernes undervisning

Også statsministeren angriber nu Danmarks Lærerforening. Hun er den fjerde minister på få dage, der svinger sværdet. Lad os hellere tale om kvaliteten i elevernes undervisning, end om alt muligt andet, siger lærernes formand Anders Bondo Christensen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det ligner et mønster, siger lærernes formand Anders Bondo Christensen. Ministre og politiske ordførere fra regeringspartierne har inden for de sidste ti dage kritiseret Danmarks Lærerforening i medierne først for det ene og så det andet. Senest har statsminister Helle Thorning-Schmidt blandet sig i koret:

"Hvis der er nogen i det her land, som opfordrer unge mennesker til ikke at blive skolelærere, så synes jeg, det er på sin plads, at vi reagerer, og at vi som regering siger, at vi vil altså gerne opfordre de unge til at uddanne sig som skolelærere", udtaler hun til Ritzaus Bureau med henvisning til lærerformanden.

Studerende forsvarer Bondo: Vi er ikke DLF's gidsler

Lærerformanden læste bare en mail højt

Men han har aldrig har opfordret unge mennesker til ikke at læse til lærer, siger Anders Bondo Christensen. Han læste bare en mail, han havde sendt til børne- og undervisningsminister Christine Antorini for fire måneder siden, højt på et stormøde for tillidsrepræsentanter i Odense i sidste uge.

Lærere strømmer til Odense fra hele Danmark

I mailen, der blev sendt til børne- og undervisningsministeren i november - altså før regeringen havde offentliggjort sit forslag til en folkeskolereform - var lærerformanden på forkant med situationen.

Han vidste nemlig fra et lækket dokument, at regeringen havde planer om, at lærerne skulle indfri ambitionerne i reformen ved at undervise mere, og han advarede derfor ministeren om, at det kunne demotivere lærerne og sænke kvaliteten i undervisningen.

Og han kunne derfor komme i en situation, hvor han ikke ville kunne opfordre unge mennesker til at uddanne sig til lærere, skrev han.

Det var altså en mail, han skrev og sendte for fire måneder siden, og i sidste uge læste han den så op for de 2.200 tillidsvalgte, der var forsamlet i Odense.

Bondos email til Antorini

Bondos brev til Antorini

En mail om uheldige konsekvenser for skolen

"Det, jeg læste op, har intet med det nuværende optag på læreruddannelsen at gøre", fastslår Anders Bondo Christensen.

"Jeg sender en ganske alvorlig mail til landets børne- og undervisningsminister den 8. november, hvor jeg prøver at beskrive, at der er en række forhold i lærerens situation, som regering har nægtet at forholde sig til: Besparelser på tre milliarder kroner på tre år, 10 procent færre lærere", tilføjer han.

"Og så skriver jeg videre, at hvis I bare fremturer, som regnedrengene i KL og Finansministeriet har planlagt, og lader lærerne finansiere reformen oveni i de her besparelser, så risikerer jeg at komme i en situation, hvor jeg ikke kan anbefale unge mennesker at søge ind på læreruddannelsen", fortsætter lærerformanden.

I håb om samarbejde

"Det skriver jeg til ministeren den 8. november i håb om, at vi sammen med regeringen kan drøfte, hvordan vi kan lave en reform af skolen, som ikke får alvorlige konsekvenser for kvaliteten i undervisningen".

"Ministeren sender os så - undskyld, jeg siger det - et ganske intetsigende svar, der overhovedet ikke forholder sig til de konkrete udfordringer for skolen og for lærerne, som vi beskriver for dem. De kører bare upåagtet videre".

"Og så meddelte jeg ministeren senere i samme måned - altså stadig i november - at jeg synes, at situationen for folkeskolen er så alvorlig, at jeg vil bruge de her mails som dokumentation for, at vi i god tid havde fortalt regeringen, hvordan vi vurderer situationen".

"Og det var så det, jeg gjorde over for tillidsrepræsentanterne i Odense. Der er samlet 2.200 tillidsvalgte, og hvis det ikke er på det tidspunkt, jeg skal dokumentere over for dem, at jeg faktisk allerede - før reformen blev offentligt kendt - havde gjort opmærksom på, hvilke konsekvenser den ville få, så ved jeg ikke, hvornår jeg skulle gøre det".

Bondo: Vi er ikke alene

Det handler om god undervisning

"Det er i den sammenhæng, det her er sket, og jeg synes ærlig talt, at både statsministeren og de andre ministre, som nu har stået i kø for at kritisere Danmarks Lærerforening, i stedet skulle tage imod vores opfordring til at gå i dialog med os om, hvordan sikrer vi lærerne mulighed for at give eleverne god undervisning, fordi det er dét, der er kernen i det budskab, jeg sender".

Lærerformanden er ikke overrasket over statsministerens angreb på hans oplæsning af mailen, siger han.

"Det her er kun et af flere elementer. I dag bliver vi kritiseret af en ordfører for en af vores videofilm, hvor en forælder udtaler, at hun ikke ønsker, at hendes børn skal gå i skole fra 8 til 16. Nu har en ordfører og fire ministre angrebet os for den slags ting her inden for de sidste ti dage", siger han.

"I stedet for at forholde sig til de konkrete udfordringer, vi ser, så finder regeringen tilsyneladende forskellige ting, som den prøver at lave dagsordener på. Jeg tror, at alle kan se et mønster i det. Men vi vil blive ved og blive ved og blive ved med at prøve at få den her debat drejet hen på, hvordan vi skaber kvalitet i den undervisning, eleverne får, fordi det er det, vi bør diskutere", siger Anders Bondo Christensen.

 

 

Powered by Labrador CMS