9. og 10. maj holdt Folkeskolens redaktion seminar på Gl. Avernæs på Sydvestfyn for de mange fagfolk, der blogger på folkeskolen.dk. Bloggerne og aktive i de forskellige faglige netværk fik først og fremmest hilst på hinanden og udvekslet ideer til blogs og til emner, som redaktionen skal tage fat på. Det skete i workshops med deltagelse af redaktionens journalister. Derudover var der oplæg og øvelser med fokus på bloggen som et værktøj til at fremme debatten om skole og fag.

Bliv klogere sammen: 140.000 skal debattere folkeskole

Folkeskolen.dk’s bloggere skal styrke den faglige debat om skole og fag – redaktion og bloggere arbejder sammen i det faglige netværk.

Publiceret
»Den tid, lærerne bruger på medier, vil nu blive taget mere seriøst end nogensinde«. Det sagde blogger og blogekspert Julia Lahme, da hun til bloggertræffet på Gl. Avernæs holdt oplæg om opbygning af og mulighederne med blogformatet. Et blogindlæg skal være kort – højst 200 ord – og konkret. Ikke for at negligere nuancerne, men for at komme rundt om mange emner.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Korpset af skribenter, der skriver blogs til folkeskolen.dk, består mest af folkeskolelærere, men også af for eksempel it-konsulenter og professionshøjskolelektorer samt andre eksperter. Nogle blogger om fag på folkeskolen.dk's faglige netværk - andre om skolepolitik og arbejdsforhold.

Der er nu cirka 140.000 unikke besøgende om måneden på folkeskolen.dk. Alle er de inviteret til at smide deres mening i kommentarfeltet på blogs og artikler.

I 2013 var der flere end 6.000 kommentarer på folkeskolen.dk. Dermed er der allerede godt gang i den faglige debat på hjemmesiden.

En blogfunktion med space til det hele

Reform og arbejdstid er selvfølgelig meget vigtige emner at debattere, men debatten på folkeskolen.dk skal kunne rumme alle aspekter af skolen, mener blogger på folkeskolen.dk, cand.pæd. i historie og lektor på Læreruddannelsen Zahle, Sten Larsen.

»Det skal være en blogfunktion med space til det hele«, siger han.

Der er masser af artikler og blogs på folkeskolen.dk om lærernes nye arbejdsbetingelser, men det er vigtigt også at have fokus på pædagogikken og folkeskolens overordnede projekt, mener Sten Larsen.

»Den didaktiske diskussion må ikke ekskluderes, og hvad der sker ude i klasselokalerne, skal vi også have med«, siger han.

Faglig debat i et popunivers

Den tid, lærerne bruger på medier, vil nu blive taget mere seriøst end nogensinde. Det siger blogger og blogekspert Julia Lahme. Et blogindlæg skal være kort og konkret, ikke for at negligere nuancerne, men for at komme rundt om mange emner.

Julia Lahme mener, at debatten om skolen kan styrkes af gode blogindlæg. En af præmisserne for at skrive blogs er at sende sit budskab af sted med få ord. Det giver mulighed for at nå ud i alle hjørner af klasselokalerne.

»At blogge handler om at kommunikere vigtig viden i en nem indpakning. Man kan godt indskrive sig i et popunivers uden at fremstå som dum«, siger Julia Lahme.

Gå ind på folkeskolen.dk og læs blogindlæg. Her kan du også finde de faglige netværk for dine fag og deltage i debatten!

Bidrag med et indlæg til et af dine faglige netværk på folkeskolen.dk i løbet af maj - så deltager du samtidig i lodtrækningen om et weekendophold til en værdi af 7.500 kroner.