Ved tungeøvelsen lukkes læberne sammen, og man kører tungen rundt på ydersiden af tænderne i både over- og undermunden.

“Jeg kunne ikke læse godnathistorie for mine børn”

Trine Smedegaard havde slidt sin stemme så meget i skolen, at hun til sidst ikke kunne sige et ord i sin fritid – heller ikke når børnene skulle puttes. Nu får hun hjælp af en talekonsulent og bruger en stemmeforstærker, når hun underviser. “Det hjælper helt vildt meget”, fortæller hun.

Publiceret
Øvelsen masserer musklerne i struben og gør, at halsen føles mere åben. Kæben bliver løs og afspændt, fordi røret placeres mellem tænderne, og man puster udad.
Med en hånd på maven og en på brystet skal Trine Smedegaard øve sig i at bruge de rigtige muskler, når hun taler.
Stemmeforstærkeren er et headset, som Trine Smedegaard tager på hovedet. Hun taler i almindeligt stemmeleje ind i mikrofonen, der har en ledning til en højtaler på maven.
Trine Smedegaard i behandlingslokalet hos stemmetræner Liv Andersen, hvor de er adskilt af en coronavenlig glasskærm.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Ole elsker Åse".

"Mai fra Maribo elsker Mads fra Mariager".

"Ib elsker is".

Lærer Trine Smedegaard står i et lille rum hos Kommunikationscentret i Hillerød Kommune, hvor hun er i behandling for stemmeproblemer. Hun holder en hånd på maven og en hånd på brystet for bedre at kunne mærke, hvilke muskler hun skal slappe af i, når hun taler. Hendes stemme er dyb og lyder, som om hun netop er hjemvendt fra en uge på Roskilde Festival. Hun trækker vejret overfladisk og skal øve sig i at trække vejret dybt, forklarer audiologopæd og talekonsulent Liv Andersen undervejs i øvelsen.

Selv om det er tydeligt, at Trine Smedegaard stadig har et stemmeproblem, kan hun sagtens høre forskel fra sin første konsultation hos stemmetræneren til nu. Taleøvelserne bliver nemlig optaget på Liv Andersens diktafon og afspillet fra gang til gang, så Trine Smedegaard kan høre fremskridtene. Hun smiler stort, da hun hører, hvordan hendes stemme er blevet forbedret, siden hendes første besøg i Kommunikationscentret.

"Det er gået bedre siden sidst", fortæller Trine Smedegaard, der underviser i matematik og natur-teknologi på 2. klassetrin på Maglehøjskolen i Ølstykke. "Jeg har lige haft en uge i isolation på grund af corona, og det har sparet min stemme lidt. Jeg går med visir i klassen, det gør stemmen lidt lavere, så der hjælper min stemmeforstærker virkelig meget", fortsætter hun.

Flere timer i klassen slider stemmen op

Var tæt på at opgive lærerjob

Trine Smedegaards stemmeproblemer begyndte tidligt i hendes lærerliv. Der var svamp på den første skole, hvor hun som nyuddannet lærer var ansat. Skolens problemer med skimmelsvamp satte sig permanent på hendes stemme, og det var så opslidende for hende, at hun sagde den stilling op.

"Min stemme var hele tiden på overarbejde, når jeg underviste. Det var svært at råbe de bagerste i klassen op, fordi min stemme var træt og hæs hele tiden", fortæller hun.

"Det føles, som om man ikke slår til, når stemmen svigter i en undervisningssituation. Når jeg var i skolen, brugte jeg al den stemme, jeg havde, så der var intet tilbage til familien. Det handler om, at hele livet skal hænge sammen for mig - både som lærer og privat", uddyber Trine Smedegaard.

Hendes stemme havde brug for ro og hvile, hvilket den fik med tre gange barsel, lange sommerferier og en periode med onlineundervisning, hvor hun ikke som sædvanlig så tit skulle råbe klassen op. Det var alligevel ikke nok, og problemet blev så invaliderende for hende, at hun løbende har overvejet at droppe lærerfaget. Men hun er glad for sit job og vil gerne kunne fortsætte med det mange år endnu.

"Jeg kunne ikke holde til at læse godnathistorie for mine børn om aftenen. Jeg blev nødt til at købe en bookmate, som oplæser bøger, til dem, så de kunne få deres godnathistorie. Hvis jeg skulle ud at være social efter arbejde, blev jeg nødt til at snakke mindre for at spare stemmen til min undervisning dagen efter. Jeg kunne kun lige klare mig igennem fra ferie til ferie - jeg hoppede fra tue til tue", fortæller Trine Smedegaard.

Det fik hende til i november sidste år først at søge hjælp hos en privat øre-næse-hals-læge. Han vurderede, at hun skulle prøve at optræne stemmemusklerne, før de eventuelt skulle operere hende. Hun har nemlig de såkaldte sangerknuder på sine stemmelæber. Det er knuder, som svarer til at have en vabel på huden. Hvis de får ro, kan de forsvinde af sig selv, men i yderste konsekvens må de opereres væk.

En operation giver dog ikke altid det resultat, som man ønsker, og der kan komme så meget arvæv, at det kan være svært at træne stemmen op igen. Derfor er Trine Smedegaard nu i behandling på Kommunikationscentret. Her lærer hun at bruge sin stemme rigtigt igennem forskellige øvelser.

Når alle elever med stemmeforstærker

Trine Smedegaard er tydeligvis stadig meget hæs, og hendes stemme lyder slidt. Derfor laver talekonsulent Liv Andersen igen i dag nogle øvelser med hende i konsultationen. Imens Liv Andersen instruerer Trine Smedegaard i at strække hals- og nakkemusklerne, fortæller Trine Smedegaard, at hun også bruger en fysioterapeut til at hjælpe med afspænding.

Hendes vejrtrækning er meget overfladisk, og Liv Andersen minder hende om igen og igen at trække vejret. Dybt ned i lungerne. Helt ned i maven.

Imellem konsultationerne har Trine Smedegaard selv udført stemmeøvelserne derhjemme fem til syv minutter to gange om dagen. For tiden laver hun en øvelse, hvor hun puster i et rør i en flaske hver dag derhjemme. Hun har endda fået sine børn med til det, og så nynner de happy birthday-sangen, imens de puster og griner sammen.

I sin undervisning bruger Trine Smedegaard den stemmeforstærker, som hun har lånt af kommunen. Stemmeforstærkeren er et headset, som er forbundet med en højtaler, der hænger i en rem på hendes mave. Det betyder, at hun kan tale i et normalt toneleje, og så forstærker højtaleren hendes stemme for eleverne.

"Det hjælper mig med at nå de bagerste i klassen uden at skulle anstrenge mig. Jeg har haft stemmeforstærkeren siden vinterferien, hvor vi kom tilbage i skole efter nedlukningen, og jeg er enormt glad for den. Den giver mig håb om, at jeg kan fortsætte med at være lærer", forklarer Trine Smedegaard og smiler.

Hun kan beholde stemmeforstærkerapparatet, så længe hun går i et forløb i Hillerød Kommune. Efter det håber hun at kunne søge om penge til en eller få den bevilget af sin arbejdsgiver. Og selv om stemmen er i bedring, håber Trine Smedegaard også, at hun med tiden kan få flere undervisningstimer med færre elever. På Maglehøjskolen har de noget, de kalder mat-løft, hvor én lærer kun har en-tre elever ad gangen, og det ville skåne hendes stemme mere.

Hun fortæller også, at stemmeforstærkeren har givet en del opmærksomhed på skolen fra kollegerne.

"De virker interesserede og nærmest misundelige", griner Trine Smedegaard.

Rettet:  I denne artikel i blad nummer 13 kaldte vi Kommunikationscentret i Hillerød Kommune for Stemmecentret. Vi beklager fejlen. Ligeledes vil vi gerne præcisere, at Kommunikationscentret ikke behandler ifølge lovgivningen, men underviser borgere i at bruge deres stemme mest hensigtsmæssigt. Redaktionen