Debat

Projektmani forhindrer god skoleudvikling

Pernille List, Vejen Lærerkreds > kreds 104

Publiceret

1.-SUPPLEANT:

Jannick Dam Kristensen

7190 Billund

Kreds 104

2.-SUPPLEANT:

Hirma Ljeskovica Bektas

6700 Esbjerg

Kreds 104

Stillere & kreds:

Louis Kim Pjengaard 104 • Jan Michael Andersen 104 • PernilleFrøkjær Antvorskov 104 • Martin Brøchner-Nielsen 104 • LeanderLohmann 104 • Margit Skovgaard Sørensen 104 • Vivian Engholm 104 •Ulla Weber Klinge 104 • Sabrina Gadeberg Smedegaard 100 • JanSmedegaard Gadeberg 100 • Helle Vigan Johansen 104 • Henrik Heiker104 • Majbritt Andersen 104 • Lene Kølpin Ravn 104 • Jens PeterJørgensen 104 • Catarina Foght 104 • Ditte Malene Stokbæk Petersen104 • Jette Herkert Wad 104 • Tina Skånvad 104 • Sandra Lee Nielsen104 • Malene Ringheim Nielsen 104 • Ole Lund Hansen 104 • TinaLønborg Poulsen 104 • Bjarne Kjær Gammelgaard 104 • Kathrine VigCassøe 104 • Henrik Fabricius Storm 104 • Gunnar Højgaard Hansen104 • Hanne Bjerg 104 • Bearit Brink Petersen 104 • Tilde SkaarupSchellerup 104 • Tina Foged 104 • Lisbeth Hansen 104 • SusanneVinther 104 • Ena Kvist 104 • Anja Overlund Kristensen 104 • LeneVestergaard 100 • Elisabeth Skovgaard Poulsen 100 • Mark Thomsen104 • Jan Thomas Clausen 112 • Maria Lykke Grevang 100 • JohanneHass 100 • Marie-Louise Weidinger Christensen 100 • Birthe ElbækCramon 104

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerne er udfordret af et stort pres helt ind i klasseværelserne. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut 2019 viser, at 86 procent af skolelederne føler sig presset til at igangsætte nye indsatser. Undervisningsministeriet presser lokalpolitikerne, som presser forvaltningen, der igen presser lederne. Alt for mange ønsker indflydelse helt ind i klasseværelset, selvom de er langt væk. Det er ikke, fordi skolen skal have helt ro, men den skal skærmes for overflod. Vi skal som lærere forholde os til ny forskning og implementere det meningsfuldt, samtidig med at der skal være tid og resurser til indsatser, der giver mening på de enkelte skoler. Det er ikke antallet af indsatser, der kendetegner god skoleudvikling. Fagforeningen bør blande sig i samarbejdet - ude i feltet - mellem forvaltning og skoleledelse, så der kommer en åben dialog om skolernes resurser, om hvilke projekter der skal igangsættes - og hvilke der lukkes ned.

Med anbefalingerne fra Ny Start skal hovedstyrelsen forhandle arbejdstidsregler for lærerne. Vi har brug for centrale aftaler om forholdet mellem undervisning og forberedelsestid, om tydeliggørelse af sammenhæng mellem opgaver og arbejdstid og om skoleledelse.

 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lærernes stemme skal høres i hovedstyrelsen

Som indflydelsesrig lærerforening skal vi fremover i langt højere grad være involverende - helt ud på de enkelte skoler. Hovedstyrelsen skal repræsentere de enkelte lærere, og det kan man kun ved at høre sit bagland.

Jeg stiller op til hovedstyrelsen med konkret viden fra klasseværelsets virkelighed. Jeg kan bidrage til den fornyelse, lærerne har brug for, og til arbejdet hen mod en respekt for professionen ved at tale lærerne op.