Debat

Skolernes indeklima skal forbedres

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De sidste to år med corona har blandt andet vist, hvor meget indeklima betyder på skolerne. Vi har luftet ud, sprittet af og tilrettelagt undervisningen i forhold til de gældende restriktioner og krav om afstand. Samtidig har der været en øget opmærksomhed på rengøring og behovet for øremærkede midler til rengøring - selv om de midler, der er afsat fra politisk hold, langtfra rækker ude på alle skoler.

Vi skal tage de gode erfaringer med videre og have et fortsat fokus på indeklima og det, der virker. Der er ingen tvivl om, at der er kommet en større opmærksomhed på indeklima. Den skal vi fastholde - også når vi er tilbage i en forhåbentlig snart mere normal hverdag på skolerne igen.

Der findes allerede meget viden om, hvilken betydning indeklima har for lærernes trivsel og arbejdsmiljø og for det undervisningsmiljø for eleverne, der skabes på de enkelte skoler. Ved at satse på et godt indeklima og på ordentlige fysiske rammer for lærere og elever er vi med til at skabe bedre forudsætninger for god undervisning og dermed det udbytte, eleverne får. Det kan samtidig være med til at mindske sygefraværet blandt lærerne, når der er et sundt indeklima på skolerne - og det sparer i sidste ende skoler og kommuner for mange penge til vikarudgifter og så videre. Vi kan i stedet bruge midlerne til at investere i et godt indeklima og gode fysiske rammer på skolerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I Danmarks Lærerforening vil vi derfor fortsat sætte fokus på indeklima - også efter corona. Det vil vi gøre med afsæt i den viden, der er på området - blandt andet fra forskning om indeklima - og vi vil gøre det med afsæt i de gode erfaringer og eksempler, vi har på området. Corona har tydeliggjort, at indeklima er afgørende, når vi taler om lærernes arbejdsmiljø og muligheder for at skabe den gode undervisning.

Der er meget, vi som samfund har lært under corona, herunder også om betydningen af et godt indeklima. Måske er tiden kommet til, at vi udarbejder en national handleplan for, hvordan vi i de kommende år sikrer et godt indeklima på alle skoler. Vi ved godt, det bliver dyrt, men vi har også lært af corona, at hvis noget er vigtigt, så har Danmark også råd.