Forskning

Lærerne brugte mere tid forberedelse under corona end normalt, og særligt udsatte elever blev ramt hårdt, viser foreløbige resultater fra ny dansk forskning.
Lærerne brugte mere tid forberedelse under corona end normalt, og særligt udsatte elever blev ramt hårdt, viser foreløbige resultater fra ny dansk forskning.

To ud af tre lærere brugte mere tid på forberedelse under corona-hjemsendelse

De foreløbige resultater fra en igangværende undersøgelse om lærernes arbejde under corona-nedlukningen viser blandt andet, at lærerne brugte mere tid på forberedelse end normalt. Du kan deltage i undersøgelsen via link.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere forskningsaktører er gået sammen om at undersøge følgevirkningerne af coronaens midlertidige skolelukninger blandt lærere i grundskolen.

Nu er undersøgelsens første resultater klar. De peger blandt andet i retning af, at lærere generelt har brugt mere forberedelsestid end normalt.

Omkring 65 procent af lærerne har brugt mere tid på forberedelse sammenlignet med normalt. 27 procent af disse lærere har brugt mindst syv timer mere ugentligt, mens 58 procent har brugt mindst fem timer mere, fremgår det af de foreløbige resultater, som folkeskolen.dk har fået indsigt i.

Undersøgelsen er lavet af Nationalt Center for Skoleforskning ved Aarhus Universitet og Center for Digital Uddannelse på Københavns Universitet - i samarbejde med Via University College, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Professionshøjskole.

For at forstyrre lærerne mindst muligt efter en særligt travl periode er afsenderne "gået sammen fra en bred palet af danske forskningsmiljøer og har i samarbejde lavet undersøgelsen", lyder det i et tidligere indlæg på folkeskolen.dk.

Undersøgelserne viser, at ikke alle har adgang til eksempelvis computer, eget værelse eller skrive bord i hjemmet. I Pisa-undersøgelsen viser det sig i øvrigt, at gruppen af elever i 9.-klasse, der ikke har adgang til eget skrivebord, klarer sig markant dårligere end de jævnaldrende.

"De nye data fra lærerundersøgelsen understøtter det, som mange af os nok er bekymrede for, nemlig at de børn, der i forvejen er udfordrede, også er blandt dem, som taber mest på nedlukningen, fordi de ikke har mulighed for et ensartet læringsmiljø med deres kammerater i skolen", skriver Christian Christrup Kjeldsen.

"Har børnene f.eks. ikke egen computer, ikke eget værelse eller intet skrivebord, kan det være en stor udfordring at følge med i onlineundervisning og lave opgaver derhjemme".

De nævnte resultater er foreløbige udpluk fra den igangværende undersøgelse. Det er stadig muligt for lærere at deltage anonymt.

Læs mere

Deltag i undersøgelsen her

Powered by Labrador CMS