Debat
Den danske folkeskole i frit fald
Selv om sammenhængen mellem pris og kvalitet naturligvis ikke er 1 : 1, er den en realitet, som intet tænkende menneske vil benægte. Vi ynder at forestille sig, at vores folkeskole hører til blandt verdens dyreste. Sandheden er, at målt på prisen pr. undervisningstime er Danmark med reformen røget helt ud af den gruppe af lande, vi normalt sammenligner os med. Det skal tilmed ses i lyset af, at reformen foreskriver en undervisning, som er meget varieret og facilitetskrævende, samarbejdskrævende, individualiseret, inkluderende og feedbackorienteret, hvilket alt andet lige altsammen er indiskutabelt fordyrende krav.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ovenstående diagram taler for sig selv. Det bygger dels på oplysninger fra den i skrivende stund nyeste tilgængelige OECD-rapport 'Education at a Glance' (2014), dels (for Danmarks vedkommende) på 2015-tal fra undervisningsministeriet og kommunerne.