Sundhed lægger op til tværfaglige forløb

Lærere ser store perspektiver i at arbejde med sundhed.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det motiverer eleverne, når de kan regne med deres egne resultater fra en løbetest eller fra den mad, de spiser. Samtidig er sundhed et oplagt emne til tværfaglige forløb i de naturvidenskabelige fag, mener Charlotte Andersen, der underviser i matematik og idræt på 8. årgang på Bøgeskovskolen i Bjerringbro.

»Vores projektuge i 8. klasse har altid sundhed som overordnet emne, og mange skriver om mad og motion. Med et tværfagligt forløb om sundhed op til projektugen klæder vi eleverne bedre på til opgaven. Vi kan også arbejde med sundhed som optakt til den årlige motionsdag lige før efterårsferien«, siger hun.

Tværfaglige projekter giver eleverne en brugbar oplevelse, mener fysiklærer Michael Jensen.

»De kan godt læse om sunde og usunde fødevarer i en bog, men vi får et helt andet aktivitetsniveau, når de arbejder med deres egen mad, fordi det giver mening for dem. En bog ser de ikke igen, når de forlader skolen, men deres egne tal får dem til at reflektere over, om de får for meget sukker og for få proteiner«.

Materialet må ikke fordømme

Som i andre 8.-klasser er der elever på Bøgeskovskolen, der ikke spiser morgenmad eller springer frokosten over.

»Det er godt med et undervisningsmateriale, som sætter fokus på, hvorfor det er vigtigt at spise, men uden at være fordømmende. Det er interessant at se, hvordan to studerende fra en sundhedsuddannelse griber den opgave an«, siger Michael Jensen om det forløb, Jeanett Sørensen og Mette Reker fra ernærings- og sundhedsuddannelsen i Aarhus prøvekører.

Det betyder også noget, at de kommer udefra.

»Vi kunne selv have skruet et forløb om sundhed sammen, men det er en stor opgave for eleverne at veje og skrive ned, hvad de spiser i løbet af 24 timer. Det bliver mere interessant for dem, når de møder andre end os sædvanlige lærere. Desuden har de studerende et indgående kendskab til fødevarer og kan svare på elevernes mange spørgsmål«, siger fysiklæreren.

Han vil gerne fortsat arbejde sammen med andre uddannelsesinstitutioner.

»Dette forløb blev til på initiativ af Mette og Jeanett, men det er naturligt for os, at vi indleder et mere formelt samarbejde med deres uddannelsesinstitution. Vores elever vil gerne arbejde med deres egen sundhed og livskvalitet, når de ikke mødes af en løftet pegefinger«, siger Michael Jensen.