Aarhus vil spotte matematikvanskeligheder allerede i børnehaven

Publiceret

I landets næststørste kommune er det håbet, at matematikvanskeligheder fremover allerede bliver opdaget i børnehaven.

En ny indsats skal derfor give de aarhusianske pædagoger viden og redskaber til at spotte børn med matematisk opmærksomhed, skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Pædagogerne skal også have flere redskaber til at beskrive børn og deres behov i overgangen til skole.

”Målet med indsatsen er at give pædagogerne nye redskaber og et pædagogisk blik for nogle kompetencer, som måske har været lidt oversete. At sætte lys på den matematiske opmærksomhed kan være med til at styrke nogle børns deltagelsesmuligheder, fordi vi øger fokus på de områder, de mestrer. Samtidig vil samarbejdet være med til at udvikle et mere nuanceret sprog til at beskrive alle børn og deres ressourcer i overgangen mellem dagtilbud og skole, så vi tidligere kan give børnene den rette støtte eller udfordring”, siger rådmand for Børn og Unge Thomas Medom (SF).

Indsatsen tager afsæt i et samarbejde over tre år med Pind og Bjerre. Både dagtilbud og skoler vil blive præsenteret for nye materialer og undervisningsforløb.

aarhus.dk: Tidlig indsats skal spotte matematikvanskeligheder hos de yngste