Krænkelser

Medierne søger dårlige sager om skoler - men på Mou Skole var det ikke lærernes ærinde

Grænseoverskridende adfærd på skoler er i søgelyset, og det har fået flere medier til at opfordre til at dele dårlige sager, hvis de har oplevet det. Det er uheldigt, mener både en lokal lærerformand og direktør i Dansk Center for Undervisningsmiljø. 

Publiceret Senest opdateret

”TV2 News har meddelt sin ankomst til Mou fra tidlig mandag morgen. Den helt store interviewpakke - LIVE!”

Sådan skrev formand for Aalborg Lærerforening Karsten Lynge Simonsen i går aftes på Facebook, efter han på en søndag havde haft et langt møde med ansatte på Mou Skole, der ligger omkring 20 km uden for Aalborg.

Personalet på skolen har skrevet et bekymringsbrev til skolebestyrelsen, fordi de oplever en voldsom adfærd hos få elever og er bekymret for, hvordan denne adfærd smitter af på gruppedynamikker og arbejdsmiljøet på skolen.

Lærerne på skolen har ikke ønsket at involvere medierne, men brevet er alligevel blevet sendt til flere medier fra en ”anonym kilde”, fortæller Karsten Lynge Simonsen til Folkeskolen.

”Brevet er ikke en henvendelse til medierne, men var sendt i håb om at blive betragtet som et internt anliggende. Ikke for at lægge låg på det, der foregår på skolen, men fordi man ønskede at løse problemerne internt. For alles skyld. Nok især for skolens og børnenes skyld”, siger Karsten Lynge Simonsen.

Lærerne er kede af mediernes opmærksomhed

Kredsformanden fortæller, at mange af lærerne er kede af, at deres skole er den næste i TV2’s søgelys som en problematisk skole, som bliver sammenlignet med de udfordringer, der har været fokus på på blandt andet Borup Skole i Køge Kommune og Agedrup Skole I Odense Kommune.

”De rakte ud efter hjælp af bekymring og frustration, men jo også i sårbar solidarisk afmagt”, siger Karsten Lynge Simonsen

Han mener, at det er problematisk, at medierne efterspørger historier gennem opfordringer på Facebook, men der er en masse af gode kræfter, der forsøger at håndtere og lykkes med dem. 

"Måske handler det om, at skoler bliver bedre til at orientere og skabe forståelse hos forældregrupper", siger han.

Direktør: "Der er virkelig en journalistisk etisk snak i det her, som er vigtig at tage"

Direktør i Dansk Center For Undervisningsmiljø (DCUM) Kristian Toft har også bemærket et opslag fra DR P4, som han synes er ”uheldigt”.

”De opfordrede elever og lærere til at komme med dårlige historier, hvis de havde nogen. Det var skrevet lidt uheldigt. Der er virkelig en journalistisk etisk snak i det her, som er vigtig at tage”, siger han. 

Kristian Toft mener, at medierne skal være varsomme, når de skriver om sager om grænseoverskridende adfærd på skoler.

”Vi skal helt generelt være opmærksomme på det sprog, vi bruger. Jeg mener ikke, at små børn kan være krænkere. Men de kan godt have en krænkende adfærd. Vi skal passe på, at vi bruger et voksent sprog, når vi taler om børn”. (Citatet er rettet 26/2 - 2023 kl. 16.02 red.)

Løsningen er ikke at smide elever ud 

Kristian Toft hilser børne- og undervisningsminister Mattias Tesfayes (S) undersøgelse af, om der er sket en stigning i antallet af overtrædelser af skolernes ordensreglementer, og om der er sket en generel forråelse velkommen. 

Til gengæld tror han ikke, at løsningen er, at skoler skal kunne smide børn ud uden at have et andet skoletilbud til dem, som nogle politikere har peget på.

”Det er ikke noget, der lige er kommet nu. Men nu har medierne fået øje på det og er i gang med at undersøge det. Jeg er spændt på at se, hvad der kommer ud af ministerens undersøgelse. Det får vi nok at vide om en måneds tid”, siger han.

Kristian Toft forlod sidste år en stilling som skoleleder på Mølleskolen i Ry.

”På Mølleskolen lavede vi for tre år siden en indsats om sprog, grænser og adfærd. Vi oplevede i det, vi formulerede, at der var et skred i måden, som børn var over for hinanden på og talte til hinanden på. Der er sket et skred. Men hvor der er børn samlet, vil der altid opstå konflikter”, siger han.

"Det er vigtigt, at vi får opbygget flade og ikke stejle hierarkier på skolerne"

Ifølge Kristian Toft er det afgørende, at der bliver skabt bedre forudsætninger for, at eleverne får gode fællesskaber. 

” DCUM er netop sat i verden for at hjælpe med gode fællesskaber. Det har vi mange forskellige redskaber til. Substansen i vores arbejde er, at vi hjælper fagprofessionelle med at skabe gode fællesskaber for børn og unge. Det er en forebyggende indsats. En kulturindsats på den lange bane”, siger Kristian Toft og understreger, at der skal handles, når det går galt i enkelte tilfælde.

”Nogle gange er man nødt til at standse ulykken og få inddraget de instanser, der kan hjælpe. Man må lave underretninger, få PPR med. Men på den forebyggende arena handler det om et fællesskab, som vi skal arbejde med på alle vores skoler. Det er vigtigt, at vi får opbygget flade og ikke stejle hierarkier på skolerne”.

Lærerformand: Det var ikke lærernes ærinde

I Aalborg ærgrer den lokale lærerformand sig over måden, som bekymringsbrevet på Mou Skole bliver dækket af medierne på.

”Lærerne var ikke interesserede i dårlig omtale af skolen eller specifikke børn eller ansatte. Det er ikke deres ærinde. Men det er det, som sker, når medierne skriver historien, og alle troldene vælter frem på sociale medier. Det kan ramme mange skoler, at det her er blevet spændende at rode i. Og det viser måske også en tendens om, at rummeligheden i skolerne er udfordret”, siger Karsten Lynge Simonsen.

Han er også ked af de politiske røster, som ønsker, at elever kan smides ud af skolen uden et andet skoletilbud.

”Det er ikke et forslag, som taler til min fællesskabsfølelse. Vi skal kunne løse det på en anden måde. Politikerne kunne jo komme med noget frihed, lokalt råderum og økonomi, så vi kan investere i det, så vi ikke om ti år står med et kæmpestort problem, fordi er er nogle børn, der har levet på kanten af fællesskabet så længe”.

Han understreger samtidig udfordringerne er af en sådan karakter, at skolerne ikke kan løse dem alene.

”Eksempelvis er der nogle børn og familier, som har brug for hjælp. Den hjælp kan skolen ikke klare alene, men det hjælper jo ingenting at smide dem ud af skolen. Det er en akut løsning for skolen, men ikke for os som samfund”.

To medarbejdere sendt hjem

TV2 har skrevet, at der i forbindelse med sagen er to medarbejdere fra Mou Skole, der er blevet sendt hjem. Den del bekræfter Karsten Lynge Simonsen, men vil ikke komme med yderligere kommentarer.

Han håber, at der kommer styr på både arbejdsmiljø og undervisningsmiljø på Mou Skole i den nærmeste fremtid.

”Medarbejdere og leder vil have, at det skal lykkes, og Aalborg Kommune tager sådanne sager alvorligt og tilbyder hjælp og støtte”.

På Facebook kom han i går med et opråb til medierne efter mødet med skolens lærere:

”Jeg håber inderligt, at mediernes historie bliver på niveau med sagens indhold. Det niveau vil jeg selv tilkendegive på vegne af lærere fra dagens møde…..i morgen….LIVE og BREAKING!”