Ved at indføre co-teaching i de små klasser vil politikerne i Aalborg give eleverne en bedre skolestart.
Ved at indføre co-teaching i de små klasser vil politikerne i Aalborg give eleverne en bedre skolestart.

Flere lærere: Aalborg investerer massivt i co-teaching i de små klasser

I Aalborg vil politikerne investere 92 millioner kroner i at ansætte flere lærere og indføre co-teaching i 1.-3. klasse i kommunens 50 folkeskoler. "Vi investerer massivt. Co-teaching er genialt", mener den lokale skolerådmand.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For at sikre de små elever i 1.-3. klasse den bedst mulige skolestart går politikerne i Aalborg helt usædvanligt i offensiven med en massiv investering på 92 millioner kroner, der skal gøre det muligt at have to lærere i form af co-teaching i en del af timerne i alle de små klasser.

Millionbeløbet skal over de næste fire år bruges til at ansætte op til 50 nye lærere og indføre co-teaching i kommunens 256 indskolingsklasser i de aalborgensiske folkeskoler. 

Et enigt skoleudvalg med skolerådmand Jan Nymark Thaysen (V) i spidsen har besluttet at tage udgangspunkt i forskningen, der peger på, at en god skolestart har stor betydning for elevernes sociale og faglige udvikling og senere succes gennem skolelivet.

"For første gang i mange år"

Politikerne forventer, at den store investering i co-teaching vil øge læringen og forbedre trivslen, så færre elever fremover skal henvises til specialtilbud senere i deres skolegang - blandt andet fordi "metoden giver særligt gode forudsætninger for at understøtte udviklingen af inkluderende læringsmiljøer gennem en øget mulighed for undervisningsdifferentiering", som det formuleres i et notat fra skoleforvaltningen.

"Vi investerer massivt i vores folkeskole nu for første gang i mange, mange år. Nu vender vi bøtten fuldstændig. Vi har en forventning om, at vi kan få knækket kurven med det stigende antal specialelever ved, at vi gør folkeskolen mere rummelig. Men samtidig laver vi et løft af alle almeneleverne, der er ude i klasserne, fordi de får dobbelte lærerresurser. Det er det geniale", siger skolerådmand Jan Nymark Thaysen til folkeskolen.dk.

"Det virker"

Han understreger, at der ikke skal være tale om ekstra "vindueskarm-pædagoger" eller radiator-lærere", som nogle gange er de udtryk, der hæftes på ordninger med to lærere i klasserne.

"Det er ikke det, vi går efter. Vi siger derimod, at der er evidens for, at co-teaching virker, hvis ellers lærerne får lov til at sidde og forberede undervisningen sammen, gennemføre den sammen og evaluere den sammen - professionelt og ligeværdigt. Og så skal de selvfølgelig klædes på, så vi sikrer os, at de har kompetencerne til det", siger rådmanden.

De 92 millioner kroner giver mulighed for ansættelse af 50 lærere til co-teaching, fremgår det af notatet fra skoleforvaltningen. En del af midlerne skal desuden bruges til opkvalificering af lærere til co-teaching-arbejdet.

Det er endnu uvist, hvordan den nye co-teaching skal rulles ud.

"Nu skal vi så konkretisere, hvordan vi gør det. Er det matematik? Er det i dansktimerne? Skal beslutningen lægges ud til den enkelte skole? Og det giver jo måske ikke så megen mening at lave co-teaching i en klasse med 11 elever, så det skal nok forbeholdes de klasser, der har høj klassekvotient", siger Jan Nymark Thaysen.


Begejstring i lærerforening

Det nye initiativ finansieres bl.a. af de midler, som sidste år blev afsat på finansloven til ansættelse af flere lærere. Og skolerådmandens begejstring deles af Aalborg Lærerforening, hvis formand, Karsten Lynge Simonsen, også har kaldt initiativet "genialt".

"Et fremragende forslag til budget 22!…det er nemlig tid til at investere i folkeskolens almene område. Aalborg Lærerforening er helt på linje med Jan Nymark Thaysen og det øvrige skoleudvalg. Med co-teaching får to lærere med hver deres viden, erfaring og didaktiske katalog mulighed for at målrette og forfine undervisningen, så børnene oplever hurtigere hjælp og støtte, mere opmærksomhed, nærvær og ro samt mere differentieret undervisning. Det giver kvalitet!", lyder det på Facebook i en udtalelse fra den lokale lærerforening.

Foreløbig er det et fuldstændig enigt skoleudvalg i Aalborg Kommune, der står bag forslaget, og dermed tyder alt på, at det meget snart vil blive vedtaget af byrådet i budgetlægningen for næste år.

"Jeg må ikke helt fortælle dig endnu, hvad det ender med. Men jeg sidder og smiler rigtig meget", siger skolerådmand Jan Nymark Thaysen.

Powered by Labrador CMS