Anmeldelse

Hvad er didaktik?

Et grundlæggende spørgsmål

"Hvad er didaktik?" er foruden at være titlen på denne bog også et eksistentielt spørgsmål, som lærere såvel som lærerstuderende kontinuerligt stiller sig selv både på studiet og i den ”virkelige” skoleverden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvad er didaktik?" har en helt elementær tilgang til sit emne og introducerer didaktik som et fagligt begreb, der belyser væsentlige begreber, tilgange og traditioner. Herefter følger didaktiske forløb konkretiseret i blandt andet mål og formål, indhold og aktiviteter, deltagere og forudsætninger, interaktioner og roller og ikke mindst evaluering.

Fakta:

Titel: Hvad er didaktik?

Forfatter: Karen E. Andreasen, Annie Aarup Jensen

Pris: 200

Sider: 160

Serie: Didaktikserien

Forlag: Akademisk Forlag

De enkelte kapitler omhandler de didaktiske forløb beskrevet i en tilpasset teoretisk ramme, der gør bogen velegnet til lærerstuderende, der skal arbejde med didaktik i forbindelse med deres uddannelse. Hvert kapitel indeholder ligeledes eksempler fra ”skolehverdagen”, der i et formidlingsøjemed er med til at ramme det teoretiske perspektiv ind, hvilket kan fremme de studerendes muligheder for at svare på spørgsmålet i bogens titel.

I princippet er der rigeligt med udgivelser om didaktik. Det, der adskiller denne udgivelse fra andre med nogenlunde samme indhold, er, at bogen stiller spørgsmålet om, hvad didaktik er – og uafladeligt kredser om spørgsmålet hele vejen igennem kapitlerne. Det giver bogen sin styrke, at dette spørgsmål stilles, og at bogen sprogligt er velformuleret og interessant at læse.