”Børn og unge udvikler sig i helt forskellige tempi. Derfor er det vigtigt, at der i 10. klasse er plads til, at eleverne både kan udvikle sig fagligt, socialt eller personligt, hvis det er dét, de har brug for”, siger formanden for Undervisningsudvalget i DLF, Jeanette Sjøberg.

19 organisationer: 10. klasse skal ikke erhvervsrettes

Merete Riisagers ekspertudvalg, der skal finde ud af, hvordan 10. klasse kan rettes mere mod erhvervsskolerne, er blevet overhalet af 19 uddannelsesorganisationer, der anbefaler, at 10. klasse forbliver et alment tilbud.

Publiceret

#EKSPERT10 BESTÅR AF

  • Danmarks Lærerforening
  • Skolelederforeningen
  • Frie Skolers Lærerforening
  • Frie Skolers Ledere
  • Landsforeningen af 10. klasseskoler
  • Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne (retttet19/6, red.)
  • Danske Gymnasier
  • Skole og forældre
  • Ungdomsskoleforeningen
  • Danske Skoleelever
  • Efterskoleforeningen
  • Friskolerne
  • Danmarks Private Skoler
  • Frie Fagskoler
  • Uddannelsesforbundet
  • UU-Danmark
  • Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
  • Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
  • Erhvervsskolernes Elevorganisation

 #EKSPERT10 ANBEFALERBLANDT ANDET

  • At der gennemføres en regelforenkling, som gør det nemmere atlave 10. klasse og understøtter mangfoldigheden og samarbejdet påtværs af 10. klassetilbud, ungdomsuddannelser og det lokalearbejdsmarked.
  • At den praksis- og anvendelsesorienterede undervisning styrkesi alle fag
  • At den nuværende brobygning erstattes af mere alsidigemuligheder for samarbejde mellem 10. klasse ogungdomsuddannelserne. Undervisere fra begge parter deltager ogvurderer elevernes udbytte og uddannelsesparathed
  • At det timeløse emne Uddannelse og job indføres i 10. klasse ogder gives bedre muligheder for lærersamarbejde omkringundervisningen og didaktiseringen mellem de obligatoriske fag i 10.klasse og ungdomsuddannelsernes fag.
  • At arbejdsmarkedets parter inviteres til en dialog omkring,hvordan der kan ske en styrkelse af erhvervspraktik og samarbejdeom åben skole med virksomheder og andre aktører.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu skal 10. klasse erhvervsrettes: Riisager nedsætter ekspertudvalg 

I marts nedsatte daværende undervisningsminister Merete Riisager et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til, hvordan 10. klasse kan blive mere erhvervsrettet og få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.

Men mens regeringsforhandlingerne har sat ekspertgruppen på standby, har 19 uddannelsesorganisationer, heriblandt Danmarks Lærerforening, udarbejdet deres egne anbefalinger til, hvordan 10. klasse skal udvikles fremover.

Organisationerne kalder sig #ekspert10 og mener, modsat den afgående undervisningsminister, at det er vigtigt at bevare det almene og forskelligartede 10. klassestilbud - det er nemlig, hvad eleverne har brug for, mener de.

10.-klasseskoler og -lærere danner deres egen ekspertgruppe

"Børn og unge udvikler sig i helt forskellige tempi. Derfor er det vigtigt, at der i 10. klasse er plads til, at eleverne både kan udvikle sig fagligt, socialt eller personligt, hvis det er dét, de har brug for", siger formanden for Undervisningsudvalget i DLF, Jeanette Sjøberg. 

Lyt til eksperterne

Jeanette Sjøberg er kritisk over for, at der i den afgående regerings ekspertgruppe ikke er blevet plads til underviserorganisationerne.

"Nogle af os er blevet inviteret til at få en plads i referencegruppen, der skal kommentere på ekspertgruppens anbefalinger. Men det er os, der arbejder med 10. klasse til dagligt. Derfor er de her anbefalinger også et opråb om, at politikerne skal lytte til os", siger hun. 

Formand for Efterskoleforeningen Torben Vind Rasmussen, der også er med i #ekspert10, håber, at en ny undervisningsminister skrotter den gamle ekspertgruppe.

"De her anbefalinger er 19 organisationer blevet enige om, og med regeringsdannelsen giver det os en enestående mulighed for at sige til politikerne, at vi bliver nødt til at gå sammen og lave en helhedsløsning. Vi har før fået en gymnasiereform, en erhvervsskolereform og en folkeskolereform, som er blevet lavet helt isoleret. Nu skal vi så til at have en 'overgangsreform' for 10. klasse i stedet for at tage ungdomsperspektivet og kigge på helheden fra grundskole til ungdomsuddannelse", siger han.