OECD advarer Danmark mod offentliggørelse af testresultater nu
Det er alt for tidligt at overveje at offentliggøre skolernes resultater i de nationale test, advarer OECD's team, som har analyseret evalueringen i den danske folkeskole. Formålet med testene er slet ikke klart nok kommunikeret.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I første omgang skal testene kvalitetssikres og bruges pædagogisk, understreger OECD. Dernæst er det afgørende, at Undervisningsministeriet formår at kommunikere formålet med en offentliggørelse af testresultaterne til skolerne og forklarer, hvordan denne offentliggørelse kan indgå i etaccountability-system, altså et system, der holder skolerne ansvarlige for elevernes fremskridt.
"Testene blev oprindeligt udtænkt med et dobbelt formål: som et stærkt pædagogisk værktøj til lærerne til testning af de testbare dele af Fælles Mål og som en måde at overvåge fremskridt på landsplan i form af en national præstationsprofil og give kommunerne mulighed for at måle sig op imod denne profil. For at opfylde begge formål, var regeringens strategi at gøre testresultaterne fortrolige og interne bortset fra den nationale præstationsprofil", skriver OECD.
OECD: Hvorfor er privatskolerne ikke med?
"Hvis formålet er at overvåge udviklingen på skole- og kommunalt plan, er det altafgørende at vise udviklingen fra år til år og på en måde, som muliggør en retfærdig sammenligning mellem skoler og kommuner", understreger OECD's reviewteam, som har været i Danmark og besøge skoler og tale med interessenter.
"Offentliggørelse af resultater har normalt til formål at indføre en ekstern ansvarligholdelse af skoler og skoleejere. Men hvis det er formålet, så er OECD's review-team usikre på, hvor de private skoler kan vælge ikke at gennemføre de nationale test. I lyset af den betydelige offentlige finansiering af privatskolerne burde både offentlige og private skoler holdes ansvarlige på samme måde - ikke mindst taget i betragtning af det stigende antal private grundskoler. Argumentet bliver endnu stærkere, hvis formålet med offentliggørelse af testresultaterne er at give forældrene bedre baggrund for frit skolevalg", lyder det i rapporten.