Anmeldelse Pædagogik
0   30

Hvis inklusion er spørgsmålet, er co-teaching så et svar?

I antologien gives læseren en nuanceret introduktion til co-teaching, både teoretisk og praktisk. Og så kan kapitlerne læses uafhængigt af hinanden.

Godt i gang med co-teaching

Fakta


Titel
Godt i gang med co-teaching

Forfatter
Peter Andersen, Anne Brøndum Andersen, Bente Kjeldbjerg Bro Andersen, Signe Sass Bjørch, Jeppe Dørup, Marilyn Friend, Rasmus Godsk, Janne Hedegaard Hansen, Benedikte Holbæk, Jakob Møller og Karen Schmidt Poulsen

Pris
275

Sider
92

Forlag
Dafolo

”I dag handler det ikke længere om at passe ind, men om at have det godt og være en del af fællesskabet!” Ordene, det er svært at være uenig i, er professor Marilyn Friends og falder på en konference om co-teaching for et par måneder siden. Førnævnte må betegnes som en ”ekspert” inden for området og fremstår desuden som en karismatisk og knivskarp formidler, hvis man spørger undertegnede.

Artiklen fortsætter under banneret

”Godt i gang med co-teaching” er en udgivelse i serien ”Inkluderende læringsfællesskaber”. Antologien indledes og afsluttes af netop Marilyn Friend og indeholder bidrag ”fra forskere og praktikere med stor viden om og erfaring med co-teaching”. Bogen indledes med en introduktion til begrebet og de udfordringer, der kan være forbundet med implementering. Herefter følger kapitler om co-teaching set i forhold til samarbejdet på tværs af professioner, i forhold til professionelle læringsfælleskaber, det dobbelte læringsperspektiv og vejledning. Der er også kapitler, hvor læseren inviteres ind i praksis, både i klasseværelset og hos kommunen, der har afprøvet co-teaching. Bogen afsluttes med en række anbefalinger til skolelederen. I de fleste af kapitlerne er der endvidere refleksionsspørgsmål.

”Godt i gang med co-teaching” henvender sig primært til lærere og ledere i folkeskolen. Antologiens ni kapitler kan læses uafhængigt af hinanden og i vilkårlig rækkefølge. De fleste kapitler er velskrevne og lettilgængelige, også uden forhåndsviden. Som lærer og vejleder var min største læseoplevelse det indledende kapitel og kapitlerne med beskrivelser af konkrete praksisforløb med gode råd til læseren: Her tegnes et realistisk billede af fordele og faldgruber eksemplificeret gennem konkrete praksiseksempler, der kan hjælpe godt i gang med co-teaching. Derfor vil jeg anbefale bogen!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.260 andre er allerede tilmeldt