Anmeldelse Dansk mellemtrin
0   22

Stavning med mening

Retstavning kan stadig bringe gemytterne i kog, selv om det ikke er det mest spændende emne i danskundervisningen. Men det gælder for dette område som for alle andre, at dansklærerne skal have deres faglige bagage i orden.

Stavning i grundskolen

Fakta


Titel
Stavning i grundskolen

Forfatter
Grete Wiemann Borregaard

Pris
231,25

Sider
136

Forlag
Dansklærerforeningen

Til et forældremøde i min datters 1. klasse for en del år siden fortalte en dygtig, nyuddannet kvindelig lærer om sin danskundervisning. Blandt forældrene var en topchef fra det helt store erhvervsliv, som gik voldsomt til angreb. Han mente, at lærere generelt var slappe og ineffektive, og han forlangte, at læreren rettede alle stavefejl, når eleverne skrev, for ellers ville de sætte sig fast. Andre forældre fulgte trop, og efterhånden tegnede det til en massakre på lærerens troværdighed. Det var mig en udsøgt fornøjelse at bede om ordet og forklare topchefen og de andre forældre, hvad forskningen og erfarne lærere og konsulenter mente om den sag. Topchefen tog grueligt fejl, og læreren gjorde sit arbejde godt. Og så lagde stormen sig.

Artiklen fortsætter under banneret

Retstavning og tegnsætning kalder undertiden på voldsomme følelser. Forældede opfattelser bringes stadig til torvs med stor lidenskab: Når man ikke kan stave, er man nok ikke særlig begavet.

I denne bog kan lærere skaffe sig en god baggrund for at tilrettelægge en fagligt velfunderet staveundervisning, så man undgår forklaringsproblemer. Hovedvægten ligger på mellemtrinnet, hvor det snerper til med at nærme sig en korrekt stavning.

Forfatteren har tydeligvis stor teoretisk viden om emnet og omfattende praktisk erfaring. Hun gør udmærket rede for sammenhængen mellem de tre faktorer, der skal virke sammen, for at stavningen skal lykkes: masser af læsning, lystfyldt skrivning og korte perioder med fokus på sproglig opmærksomhed og stavningens regler og faldgruber. Stavningen kan være tæt knyttet sammen med  arbejdet med de tekster, som eleverne skriver, men det er også meningsfuldt og nødvendigt at fokusere på stavning som fagligt emne. Restavning skal være automatiseret, så det ikke skaber problemer for elevernes skriftlige produktion og deres kommunikation med andre.

Efter forfatterens mening er det også vigtigt at skærme elevernes engagerede børnestavning på begyndertrinnet mod for meget retteri, men lige så  afgørende, at der sættes ind med et systematisk arbejde med restavningen på mellemtrinnet. Stavning sættes i bogen i relation til Fælles Mål i dansk, og perspektivet udvides også til større læringspsykologiske horisonter.

Det er først og fremmest holdbare, praktiske forslag til arbejde med staveundervisning, der er bogens styrke: De er mangfoldige, systematiske, kreative og ofte præget af en legende tilgang. De rummer også forslag til at bruge en staveudviklingsmodel, som forfatteren har udviklet.

Efter bogens anvisninger vil fokus på stavning efter min opfattelse dog komme til at fylde mere tidsmæssigt, end jeg bryder mig om. Men lærerne kan selv vælge ud og tilpasse bogens ideer og teorier til deres egen undervisning.

Jeg kunne godt have ønsket mig, at forfatteren i højere grad havde forholdt sig til muligheder, den moderne teknologi kan åbne på dette område. Men jeg kan anbefale bogen til lærere, der gerne vil have en grundig bagage, når de skal undervise i stavning og formidle meningen med deres undervisning til andre. Den er en opsummering af kendt teoretisk stof uden de store nyheder og solide forslag til praksis. Den er god, enkel formidling og underholdende at læse - også fordi den har et smukt layout.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.217 andre er allerede tilmeldt