Se video fra trommeworkshoppen

Elevernes kroppe er instrumenter

Eleverne i en 8. klasse har siden mandag skulle lære at spille musik på sig selv. "Kroppen er et instrument og for at kunne spille på noget, skal du først kunne spille på dig selv", lyder læren fra den brasilianske gæstelærer Jorge Martins.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Boom, ba Boom, ba dakka dakka dakka dakka". Eleverne tramper i gulvet, klapper i hænderne og slår sig på brystet, maven og så brystet igen. Alle deltager, og samtlige elever i 8. klasse har koncentration skrevet med store bogstaver i panderynkerne. Tungen er lige i munden, den indre metronom på overarbejde, men selv om takten ikke altid bliver ramt, klapper og tramper eleverne ufortrødent videre.

Musikken er et sprog

Skolelederen på Sundbyøster Skole var ikke et øjeblik i tvivl. Skolen gør nemlig meget ud af at lære eleverne om medborgerskab, fortæller han, og derfor øjnede Steen Højstrøm en chance for at åbne elevernes verden op med et besøg fra den brasilianske musikskole Corpos Percussivos.

"Medborgerskab er noget med, hvordan mennesker taler med hinanden. Og medborgere er jo også de globale medmennesker", siger han. "Vores elever og eleverne fra den brasilianske musikskole vil ikke kunne kommunikere på normal vis, så de bliver nødt til at tale sammen gennem musikken. Og det tror jeg, de kan få en rigtig god oplevelse ud af".

Den brasilianske musikskole, der hører til i et af millionbyen Recifes slumkvarterer, praktiserer en pædagogik, hvor kroppen bliver opfattet som et instrument, og først når eleverne kan spille på sig selv, kan de gå videre til et egentligt instrument. Heraf navnet Corpos Percussivos. De Rytmiske Kroppe.

Kroppen er fremmed for eleverne

"Det er jo et fantastisk koncept", siger Marco Lorenzo. Han var klassens musiklærer indtil 6., hvor musikundervisningen stoppede, og mener trommeworkshoppen giver eleverne en mulighed for at få nulstillet deres mentale harddiske.

"Når eleverne er sammen på den her måde i musikken, er alle ligeværdige. Og det har de brug for, for de er virkelig forskellige", siger han. Men musikken kan også en anden ting. Den kan få eleverne til at mærke sig selv, mener Marco Lorenzo.

"Eleverne er fremmede for deres egen krop. De rører ikke ved sig selv, og det kan de her dage være med til at lære dem", siger han.

For den brasilianske musiklærer Jorge Martins er musik fundamental. Den findes i gangen, i talen og derfor mener han alle elever har en chance.

"Danske børn har svært ved at føle musikken gennem deres kroppe, så det er min opgave at lære dem, at alt udspringer fra kroppen", siger han. Jorge Martins håber børnene om ti år vil tænke tilbage på de her dage og kunne genfinde, hvad han lærte dem.

Så kom trommerne

Efter en pause vender eleverne tilbage til musiklokalet, hvor Jorge Martins nu står klar bag en kæmpemæssig rød tromme, der når ham til livet. Han har to trommestikker i hænderne, den ene dobbelt så stor som den anden. Gennem sin tolk forklarer han på portugisisk, at eleverne skal tage den store stik i venstre hånd, hvis de er kejthåndet. Han spiller en rytme og eleverne klapper til. Når rytmen har sat sig fast i alle eleverne, får den forreste række en tromme hver. Lektien er lært, og nu begynder læren om det næste instrument.

Først havde 8. klassen på Sundbyøster Skole fællesøvning med Sønderbro Skole, og senere på dagen tog klasserne afsked med deres brasilianske medmusikanter ved en koncert på spillestedet BETA i København.

Det er Copenhagen Jazz Festival Fonden, der er tovholder på projektet, og udover de to skoler i København har skoler i Vejle, Horsens, Ålborg og Århus også haft besøg af Corpos Percussivos.

Powered by Labrador CMS