Issa El-Alis vindertegning

Tegning hjælper børn til at bearbejde sorg

"Jeg har tegnet min far, der går med mig i barnevognen - han græder, fordi min mor lige er død af kræft, og han nu skal passe på mig helt alene", fortæller Celine Nedergaard fra 1. klasse. Hun har ligesom 800 andre børn tegnet sin sorg i skolen.

Publiceret Senest opdateret
Celine Glenhammer Nedergaards vindertegning
Jonathan Ø. Sankos vindertegning

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er Kræftens Bekæmpelse, der opfordrer lærerne til at arbejde med børnenes sorg gennem tegning ved at udskrive en konkurrence. Mere end 800 børn har sendt deres tegninger ind, og i dag bliver de tre vindere præmieret på Statens Museum for Kunst. Her bliver tegningerne også udstillet.

Svært for små børn at tale om sorg

Børnene har tegnet om skilsmisse, mobning, alkoholmisbrug, tab af kæledyr, tab af nære pårørende eller sorg over at ens onkel skal til Afghanistan. Ifølge projektchef i Kræftens Bekæmpelse har de små børn tit svært ved at udtrykke deres sorg. De tænker meget konkret, forstår ikke noget så abstrakt som døden og har svært ved at forstå, hvis rutinerne pludselig ændres.

"De børn er særligt sårbare, fordi det kræver ufatteligt mange gentagelser at få dem til at forstå, at tingene er ændrede. De kan godt sige, i dag kommer far og henter mig, selv om far er død for en måned siden. Her er det de voksnes ansvar at sige, nej det gør far ikke, for far er død. Og så ikke mindst at snakke med barnet. For eksempel ved at spørge; hvorfor siger du lige det i dag".

De voksne har en opgave

Børnene har tit svært ved at sætte ord på sorgen, men de kan tegne den. Og det giver læreren et udgangspunkt for at tale med barnet.

"Det er en voksenopgave at få snakket om, hvad der er på tegningerne. Det handler om at være nysgerrig og vise empati og stille masser af hv-spørgsmål: Hvordan var det da far døde, hvordan ser familien ud nu, hvornår savner du far allermest. Man skal ikke være så bange for at spørge".

De tre vindere af konkurrencen er Issa El-Ali fra 3. klasse på Tårnborg Skole i Korsør, Celine Glenhammer Nedergaard fra 1. klasse på Tim Skole i Tim mellem Ringkøbing og Holstebro og Jonathan Ø. Sanko fra 1. klasse på Grøndalsvænget Skole, København N.