Forskning

Bogen udkom i går på Dansk Psykologisk Forlag.

Ny bog om konflikter i børns skoleliv

Lærere, skoleledere, forældre og eksperter kommer med hver deres blik på folkeskolens opgaver. Det kan føre til fastlåste konflikter i børnes skoleliv. I går kom en ny bog, der undersøger de vilkår skolens professionelle arbejder ud fra.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi støder tit på, at bag problemer, der i udgangspunktet opfattes som noget, der har med et enkelt barn eller en enkelt lærer at gøre, ligger konflikter mellem børnene, lærerne, i forældregruppen eller i forhold til ledelsen" siger Dorte Kousholt fra DPU, Aarhus Universitet. Hun har sammen med syv andre forskere set på børns inklusion i skolen ud fra børns, læreres, pædagogers, forældres, psykologers og skolelederes perspektiv. 

Forskerne har blandt andet set på, hvordan sociale konflikter i skolen håndteres, og hvordan børn kan opleve vanskelige deltagelsesbetingelser og personlige konflikter i skolelivet.

"Når konflikter i skolen bliver diskuteret, så ender vi tit i en 'enten-eller-tænkning', hvor det handler om at udpege, hvem der gør det forkert. Er det bestemte lærere, er det forældregruppen eller er de enkelte børn blevet særlig umulige? Problemer bliver forskudt mellem steder og kan f.eks. komme til at handle om diagnoser eller nutidens dårlige forældre. Dermed fremstår de nærmest uløselige", siger Lærke Testmann fra DPU, Aarhus Universitet.

Resultaterne af de otte forskeres arbejde er nu samlet i bogen "Hverdagens skoleliv". Læs indledningen til bogen under artiklen.

Folkeskolen Forskning har interviewet forskerne - se hele tillægget i Folkeskolen nr. 7 eller læs artiklerne her:

Forskere: Lærerens faglighed bliver underkendt

Forsker: Skolelederen skal være både strategisk og nærværende

Lovgivning i sig selv kan ikke løse noget

 

Læs mere

Indledning til bogen Konflikter i Børnsskoleliv