Sercan Azad Demir fortæller om sin radikalisering og vejen tilbage.

PET: Skoler kan forebygge radikalisering

Radikalisering begynder ofte allerede i grundskolen. Men det kan der gøres noget ved, mener Politiet Efterretningstjeneste, der er gået i alliance med blandt andet Skolelederforeningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hey drenge, hvorfor står I der og ryger? Hvordan kan I kalde jer selv for muslimer, når I står her og ryger og ikke inde er i moskeen for at bede?" Sådan faldt ordene første gang Sercan Azad Demir var til fredagsbøn som 12-årig. Manden havde langt sort skægt og gik i kjortel. I månederne efter blev Sercan langsomt indfanget i ekstremistisk islam.

Sercan spiller sig selv i stykket "Ekstremt demokratisk", som blev opført i forbindelse med lanceringen af partnerskabet @lliancen på initiativ af Politiets Efterretningstjeneste PET.

Partnerskabet er et samarbejde på tværs af organisationer, myndigheder og civilsamfund, herunder Skolelederforeningen, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Medierådet for Børn og Unge, Dansk Ungdoms Fællesråd med flere, og er sat i værk på baggrund af regeringens handlingsplan fra 2016. Af den fremgår det, at PET skal etablere et partnerskab, der skal bidrage til at styrke børn og unges modstandsdygtighed over for ekstremistiske budskaber og deres brug af blandt andet sociale medier og andre digitale platforme til rekruttering. I dette arbejde spiller skolen en central rolle.

Fare for radikalisering: Når unge oplever ikke at høre til

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, ser gode muligheder for partnerskabet. 

"Det jeg ønsker mig af partnerskabet er, at vi får sat fokus på at vi faktisk har nogle børn der er i risiko for at blive radikaliseret meget tidligt. Det vi ved fra forskningen er at forpligtende fællesskaber gør en positiv forskel" siger han.

Fællesskabet er styrken

Konkret skal partnerskabet udmøntes i forskellige projekter, forklarer afdelingschef for PET's forebyggelsesafdeling, Henrik Bjelke Hansen.

"Styrken ligger i fælleskabet, hvor vi kan forene kræfterne og løfte initiativer, der rækker ud til de professionelle og pårørende", siger han og peger han på et eksempel som teatret Contacts forestilling, der er udviklet i samarbejde med Dansk Ungdoms Fællesråd.

Forestillingen skal skabe dialog mellem unge og dem, der selv har været en del af ekstremistiske miljø, herunder et tidligere bandemedlem, en forhenværende nazist, en kvindelig bz'er, en tidligere udsendt soldat, der efterfølgende blev racist og en muslimsk kvinde, der havde berøring med Hizb ut-Tahrir.

Kreativ direktør og kunstnerisk leder af Contact Henrik Hartmann fortæller, at projektet "Ekstremt demokratisk" allerede er blevet set af 2500 skoleelever i København og skal ud på folkeskoler i hele landet.

"Efter visningerne er der altid Q and A eller workshops med fortællerne, hvor eleverne kan spørge og tale med dem. Vi gør meget ud af at fortælle eleverne at ekstremisme ikke er noget, der kommer et enkelt sted fra, men kan komme alle steder fra. Vi prøver at give børnene et kompas, så de kan forholde sig kritisk overfor og stille kritiske spørgsmål til mennesker, eller netværk der prøver at overbevise dem om noget."

Mange projekter under partnerskabet

Skolelederforeningen stiller deres medier til rådighed for de projekter, der lanceres i samarbejdet.

"Vi bruger næste årsmøde for skoleledere til at sætte fokus på nogle af de tiltag, der er i støbeskeen" siger Claus Hjortdal, for eksempel vise skolelederne forestillingen "Ekstremt demokratisk" eller støtte lederne i at lade deres skoler deltage i kampagnen "demokrati under udvikling".

Som en del af partnerskabet har Medierådet for Børn og Unge udarbejdet oplysningsmaterialet "Nettets vildveje", der henvender sig til skolelærere, skoleledelse, interesserede forældre, men også ældre unge i 9. og 10. klasse og på erhvervsuddannelser. Materialet drejer sig om, hvordan ekstreme grupper manipulerer de unge gennem deres indhold på digitale platforme. Afdelingschef for Medierådet for Børn og Unge Claus Hjorth uddyber:

"Vi forsøger at skabe en videre forståelse af den kommunikationsramme, de unge færdes i, det vil sige nettet som ramme for den kommunikation, som kan befordre løgn og manipulation."

Anmeldelse: er-ekstremisme-kun-for-de-onde

"Alliancen har fokus på kritisk tænkning, demokratisk, dannelse og medborgerskab samt tillidsfulde relationer. Samtidig er alliancenmed til at sikre, at de forskellige nationale aktører arbejder i samme retning og bidrager ad den vej til netværksdannelse." forklarer læringskonsulent i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet Jesper Holme.

Han pointerer at alliancens arbejde understøtter styrelsens bredere opbyggende indsatser, for at fremme demokratisk dannelse og kritisk tænkning blandt Danmarks Børn og unge.

"Vores arbejde tager afsæt i det nederste felt i forebyggelsestrekanten, det vil sige den opbyggende indsats for alle børn i alle institutioner og skoler. Vi skal således være med til at understøtte arbejdet med at opbygge demokratisk selvtillid og selvværd hos børn og unge."

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet  er i øjeblikket og frem til 2020 i gang med satspuljeprojektet "Demokrati, medborgerskab og forebyggelse af radikalisering og negativ social kontrol". Kampagnen "Demokrati under udvikling" er et andet tiltag fra styrelsen, der er målrettet grundskoler, produktionsskoler, gymnasier med flere og som arbejder med demokrati i et handlingsperspektiv. 

 Og flere projekter er i støbeskeen, også i @lliancen.

Blog: Alle aspekter skal tages i brug for at stoppe radikalisering

"Planen er, at partnerskabet @lliancen løbende mødes og danner netværk og nye initiativer i fællesskab. Der er allerede indsatser i gang på flere områder og mellem flere partnere i alliancen", fortæller afdelingschef i PET Henrik Bjelke Hansen.

Læs mere

Se mere om forestillingen 'Ektremt demokratisk'her

Se mere om kampagnen 'Demokrati under udvikling'her