Anmeldelse Madkundskab
0   37

Sæt smagen i centrum

Hvad er smag – fagdidaktisk set – og hvordan kan man undervise i det? Dette spørgsmål giver bogen et velkvalificeret bud på.

Smagens didaktik

Fakta


Titel
Smagens didaktik

Forfatter
Karen Wistoft, Lars Qvortrup

Pris
249,95

Sider
160

Forlag
Akademisk Forlag

At sætte smagen i centrum øger elevernes læringsforventninger, hvilket er en af de afgørende forudsætninger for et højt læringsudbytte, skriver Karen Wistoft og Lars Qvortrup i deres bog ”Smagens didaktik”. Forfatterne argumenterer for, at der er solide forskningsmæssige begrundelser herfor, og at der – efter at faget hjemkundskab blev til madkundskab i 2014 og dermed fik ny fagprofil, nye kompetenceområder og målsætninger – lægges op til at arbejde med smag i mindst tre af de fire kompetenceområder, hvilket vises og begrundes i bogens sidste afsnit.

Artiklen fortsætter under banneret

På denne baggrund foreslås en fagdidaktisk smagssystematik, en oversigt over, hvilke dimensioner der indgår, når man smager på noget og kommunikerer det med andre.

Bogen er inddelt i tre afsnit: Første afsnit er et historisk blik på børn, smag og madlavning set gennem kogebøger til børn fra 1970 og frem til i dag. Andet afsnit er en didaktisk reflekteret og begrundet smagssystematik, og sidste del er et bud på en smagsdidaktik.

I afsnit to beskrives syv dimensioner, som kobles til en række grundbegreber, inspireret af sociologen Niklas Luhmann. Hver dimension forklares og begrundes hver for sig, og i tredje afsnit sættes dimensionerne ind i en kommunikationsmatrix, hvor hver smagsdimension har sin tilhørende vidensform og argumentationsform. På den måde lærer eleverne at kommunikere ”smag” inden for en given ramme, hvilket er med til at bevidstgøre og kvalificere både den enkeltes og den fælles oplevelse af smag.

Målet med undervisningen er, med afsæt i Luhmann og inspireret af Kant, at eleven tilegner sig viden og færdigheder, her i form af smagskompetencer, og ”gør sig til en person”, her bruger forfatterne betegnelsen at blive smagsmyndig.

Sidst i bogen foreslås en smagsdidaktisk grundstruktur, som hjælper underviseren gennem de overvejelser og forberedelser, der går forud for undervisningen.

Det er en meget grundig og gennemarbejdet bog, der ikke kan undgå at inspirere til den gode madkundskabsundervisning, hvad enten man er studerende eller uddannet lærer i faget. Men den kræver også, at læreren stiller krav til sig selv og sin undervisning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.260 andre er allerede tilmeldt