Anmeldelse

Madkundskabsdidaktik

Ikke for nybegyndere

Teoritung bog om madkundskab er en dannelsesrejse, der indimellem foregår i lidt for høje luftlag. Men den har gode spørgsmål til refleksion.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Madkundskabsdidaktik” er skrevet til dem, der praktiserer og underviser i madkundskab, men særligt til de studerende ved læreruddannelsen. Bogen behandler produktion af fødevarer og bæredygtighed på alle niveauer. Hvis du er underviser i madkundskab, vil bogen inspirere i planlægningen af en god og meningsfuld undervisning.

Fakta:

Titel: Madkundskabsdidaktik

Forfatter: Helle Brønnum Carlsen

Pris: 250

Sider: 144

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Helle Brønnum Carlsen bruger mange teorier og agumenter inden for “den didaktiske dannelsesparaply”. Den omfatter fagdidaktik, sociologi, psykologi, pædagogik og det videnskabsteoretiske ståsted. Hun tydeliggør forandringerne i udviklingen inden for ernæring og sundhed og har stærke faglige agumenter for at få faget tilbage på skoleskemaet.

Desuden handler bogen om formål for madkundskab og kompetenceområder, planlægning, gennemførelse og evaluering. Personligt synes jeg, at den sidste del af bogen er den mest spændene læsning.

Helle Brønnum Carlsens bog er en rejse i historien om, hvordan vi mennesker har forandret vores syn på smag, dømmekraft og handlekompetence. Hun underbygger sine teorier med flere teoretikeres og filosoffers tænkning og citerer flittigt. Indimellem mister hun her jordforbindelsen, og man spørger sig selv, om de beriger madkundskaben?

Bogen har gode spørgsmål til undervisningen: Hvad er væsentligt for elevernes dannelse? Hvordan videregiver vi viden om mad og erfaringer? Hvorfor skal vi have madkundskab på skemaet som et obligatorisk fag? Bogen understøttes af gennemgange af forskellige fagsyn, menneskesyn og læringssyn for at tydeliggøre fagets vigtighed. Med andre ord: Dette er en bog for teoretisk øvede.