Projektet skal hjælpe elever med ADHD eller autisme til at lære mere og til at få venner.

400 indskolingsklasser kan komme med i gratis projekt om inklusion

Et nyt projekt skal skabe mere viden om, hvordan et inkluderende læringsmiljø for alle kan hjælpe elever med ADHD eller autisme til at trives bedre og lære mere i en almindelig klasse. Det skal ske ved at opkvalificere 120 lærere og pædagoger.

Publiceret

Krav for at deltage

De årgange, der kan deltage i projektet, er 0. til 3. årgang iskoleåret 2018/19. Klasserne skal have mindst to elever med ADHD,autisme eller lignende vanskeligheder.

Eleverne skal ikke nødvendigvis være diagnosticerede, menklassens lærere skal vurdere, at de har disse vanskeligheder. Mankan ikke vide, om det er tilfældet i de kommende børnehaveklasser,men hvis erfaringen viser, at det typisk er sådan, må man gernetilmelde klasser fra denne årgang.

I udvælgelsen af klasser vægter det positivt, at skolen har engrundig praksis med at registrere fravær på individniveau, og atskolens lærere primært arbejder i årgangsteam.

Der er ansøgningsfrist 1. december 2017.

De står bag

  • Undervisningsministeriet står bag Plads til forskellighed, somfinansieres af satspuljemider.
  • Professionshøjskolen VIA University College i Aarhus skaludvikle og afprøve opkvalificeringsforløb for lærere og pædagoger iindskolingen. Der sker i samarbejde med professionshøjskolenMetropol i København og ADHD-foreningen.
  • VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærdskal evaluere indsatsen og efterfølgende sprede den nyeviden. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoler, som har indskolingsklasser med mindst to elever med ADHD, autisme eller lignende vanskeligheder, kan komme med i et nyt projekt, hvor en lærer eller pædagog fra klassen bliver undervist i, hvordan det almindelige miljø i klassen kan understøtte elevernes forskellige behov.

Projektet, der hedder Plads til forskellighed, flytter altså inklusionsfokus fra udelukkende at fokusere på eleverne med særlige behov. Tanken er, at elever med ADHD eller autisme lettere får både venner og udbytte af undervisningen, hvis de er en del af et inkluderende miljø, ligesom det vil påvirke klassens øvrige elever positivt.

"Det gør vi med et bredt læringsperspektiv, hvor vi både arbejder med det faglige, sociale og fysiske miljø, så alle elever føler sig inkluderet. Andre tilgange til inklusion har et individorienteret fokus på elevens særlige behov og forudsætninger. I projektet arbejder vi med, at miljøet skal kunne rumme alle forskelligheder hos eleverne, så vi fremmer trivsel og udvikling for alle børn", siger lektor Susanne Minds fra professionshøjskolen VIA University College i Aarhus, der skal udvikle undervisningsforløbet.

Brug for 200 forsøgsklasser og 200 kontrolklasser

Undervisningsministeriet søger netop nu 400 klasser til projektet. En skole skal deltage med en eller flere klasser fra to årgange i indskolingen for at komme med, men man må gerne deltage med alle klasser på en årgang.

"Vi håber, at mange skoler melder sig til med hele årgange, så lærere og pædagoger kan arbejde sammen om at styrke inklusionen på hele årgangen«, siger projektchef Hanne Søndergård Pedersen fra VIVE - Det Nationale Forskningscenter og Analysecenter for Velfærd, som står for rekrutteringen af skoler.

Efter lodtrækning vil den ene årgang deltage som forsøgsklasser, mens den anden bliver kontrolgruppe. I forsøgsklasserne udpeges en lærer eller pædagog til resurseperson. Denne person får et opkvalificeringsforløb og bliver klædt på til at styrke de inkluderende fællesskaber i klassen - både i og udenfor klasseværelset.

120 lærere og pædagoger bliver opkvalificeret

I alt 120 resursepersoner vil få undervisning, som veksler mellem oplæg og refleksionsøvelser i mindre grupper, og løbende online-vejledning, så de kan bruge deres nye viden i det eksisterende arbejde i klassen. De vil med andre ord lære:

  • at skabe et stærkere og mere inkluderende fællesskab for hele klassen
  • at støtte elever med ADHD, autisme eller lignende vanskeligheder til at skabe venskaber og positive relationer
  • at tilrettelægge undervisningen, så elever med særlige behov får et større fagligt udbytte
  • at styrke forældresamarbejdet
Undervisningen bygger ikke på helt ny viden, men på eksisterende erfaringer, fortæller Susanne Minds fra VIA University College.

"Forløbet vil bygge på afprøvede forløb og strategier, som vi udbygger, opdaterer og kvalificerer til skræddersyede forløb i forsøgsklasserne", siger hun.

Gratis for skolerne at deltage

Projektet finansieres af satspuljemidlerne, og skolerne vil blive kompenseret med 39.000 kroner pr. forsøgsklasse og 3.000 kroner pr. kontrolklasse til vikarer, tidsforbrug til at udfylde spørgeskemaer og administration.

Der er ansøgningsfrist 1. december i år. Selve projektet foregår i næste skoleår og indledes med en undervisningsdag for resursepersonerne i henholdsvis august og oktober. Som resurseperson skal man forvente at bruge omkring 95 timer på forløbet fordelt hen over skoleåret.

Efterfølgende evaluerer VIVE projektet. Rapporten vil være færdig i slutningen af 2019, hvorefter den nye viden skal spredes til alle skoler i landet. Først og fremmest får yderligere 120 klasser tilbudt gratis opkvalificering i efteråret 2019. Derudover præsenteres resultaterne på en konference i begyndelsen af 2020, og professionshøjskolerne Metropol og Via vil implementere den nye viden i deres efteruddannelse for lærere og pædagoger.

Du kan læse mere om projektet via dette link: