Så langt var matematikresultaterne fra reformmålet i foråret 2017. Se det tilsvarende diagram for læsning på næste billede.

Testresultater: Matematik rykker tættere på reformens mål

For tredje gang siden folkeskolereformen kan man nu måle på, hvor langt folkeskolen er fra målet om, at mindst 80 procent skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Der er sket meget svag fremgang siden sidste år.

Publiceret

93 procent gennemført

I skoleåret 2016/2017 er 93 procent af de obligatoriske testgennemført, 4 procent er ikke blevet afholdt på grund affritagelser, knap 2 procent af de test, der burde være afholdt, erhverken booket eller noteret som fritaget, mens 1 procent aftestene er booket men ikke afholdt eller ikke afsluttet med ettestresultat.  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med folkeskolereformen blev der indført en såkaldt kriteriebaseret skala for testresultaterne i dansk og matematik, hvor elevernes resultater bliver scoret efter, hvor 'gode' de er til at læse og regne.

Målet er defineret som, at mindst 80 procent af eleverne skal have resultatet 'godt', 'rigtig godt' eller 'fremragende' i de nationale test i læsning og matematik.

Det mål er ikke opnået på nogen klassetrin, men i læsning i 8. klasse er det i år 78 procent af eleverne, der har fået en af de tre højeste bedømmelser. Og i matematik er der sket en markant udvikling fra 73 til 77 procent i 3. klasse. Se udviklingen på diagrammerne ovenfor.

Et andet af de nationale resultatmål er, at andelen af de allerdygtigste elever i de nationale test i læsning og matematik skal stige. Og ministeriets opgørelse viser, at andelen, der har opnået 'fremragende' er steget i læsning i 4. og 8. klasse og i matematik i 3. klasse, mens andelen er uændret i læsning i 2. klasse og i matematik i 6. klasse.

Og et tredje mål er, at andelen, der klarer sig dårligst, skal mindskes. Her er der stort set ingen udvikling sket. I matematik i 3. klasse er andelen faldet en anelse, mens den er steget lidt i læsning 4. klasse.

Ny engelsk- og matematiktest

Samlet set er der ikke den store forandring i testresultaterne på landsplan fra sidste år til i år.

I geografi i 8. klasse har der været en lille fremgang og i biolog en lille tilbagegang. Testrunden i foråret 2017 var sidste gang, testene i de to fag var obligatoriske for eleverne - når den frivillige testrunde går i gang efter efterårsferien, er der to nye test på programmet, nemlig matematik i 8. klasse og engelsk i 4. klasse. Sidstnævnte er med lydbidder og dermed for første gang med brug af hovedtelefoner under testen.

Nye nationale test - nu med hovedtelefoner

Læs mere

Den nationale præstationsprofil

Testresultaterne på den kriteriebaserede skala iDatavarehuset