Linjefag: Bedre kompetencedækning i musik

Elever i folkeskolen bliver i stigende grad undervist af lærere med kompetencer i de enkelte fag. I år har faget musik nået et politisk delmål for kompetencedækning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dette skoleår har faget musik lige akkurat nået den politiske delmålsætning, som er sat for kompetencedækning i folkeskolen. Målet for skoleåret 2017/2017 var sat til 85 procent. Og i dette skoleår blev præcis 85 procent af musiktimerne gennemført af en lærer med undervisningskompetence i faget. Tallet er steget en smule fra sidste år, hvor det var 84,2 procent. Samlet er kompetencedækningsgraden i folkeskolen i skoleåret 2016/2017 85,1 procent, viser en opgørelse fra Undervisningsministeriet.

Sidste år: Musik er eneste fag med tilbagegang i kompetencedækning

Der er 1683 som underviser i musik uden at have undervisningskompetencer eller tilsvarende kompetencer.

Musik er blandt de fag, hvor der er færrest lærere med kompetencer i overskud. Kun 1596 lærere har i dette skoleår kompetencer i at undervise i musik, men bruger ikke deres kompetencer i skolen.

"Færrest undervisere i overskud findes i fagene fransk, tysk, fysik/kemi samt musik. Her er der mellem 537 og 1596 kvalificerede undervisere, som ikke underviser i faget", står der i notatet.

De bedst dækkede fag er fysik/kemi, dansk, fransk, tysk og matematik, der alle har en kompetencedækningsgrad på over 90 procent. De dårligst dækkede fag er kristendomskundskab, natur/teknologi og billedkunst. Samlet set er kompetencedækningen hævet for alle fag sammenlignet med sidste år.

Se hele notatet fra Undervisningsministeriet via link under denne artikel. 

 

Læs mere

Notatom kompetencedækning i folkeskolen 2016/17