Anmeldelse

Yoga i skolen

Elevtrivsel med yoga i skolen

Trivsel i skolen og især stressregulering er blevet et voksende marked inden for faglitteratur til skolen. Denne bog leverer en lidt alternativ tilgang med yoga og er i sin grundform en letanvendelig praksisbog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen her handler om trivsel i skolen, men har en lidt alternativ tilgang. New age, mindfulness og yoga med mere er strømninger, som lige nu påvirker pædagogisk praksis og didaktik, og denne bog er en i en række af new age-inspirerede bøger, der udkommer nu, og som søger at give elever i den danske folkeskole nogle redskaber til at stressreducere og finde et pusterum i en lang skoledag. Alt sammen fundamentet for en bedre trivsel og bedre læringsforudsætninger.

Fakta:

Titel: Yoga i skolen

Forfatter: Hanne Mouritsen, Vivi Solveig Sørensen

Pris: 300

Sider: 128

Forlag: Yoga i skolen

Yoga introduceres her som en metode, og det påpeges, at forskellige måder at bevæge kroppen på giver forskellige resultater. Alt efter om man vil have energien ned, energien op, fokusere, samarbejde og så videre, så er der øvelser til dette. Det at finde ro og give eleverne en stressreduceret hverdag er i fokus.

Bogen er visuelt bygget op med forskellige farver i bogens margen, så man let kan finde de øvelser, man lige står og skal bruge. For eksempel er grøn at få energien ned. Det kan man så bruge, alt efter hvor man er på dagen. Hvis vi skal koncentrere os, så napper vi lige en af de grønne øvelser.

Hvert kapitel med de forskellige øvelser indledes med en introduktion til øvelserne, og hvordan de kan bruges. Øvelserne er lette og overskuelige. Der er forslag til, hvordan man kan instruere, og fordelene ved øvelserne præciseres. Det giver et godt overblik. Også at introen ikke er mere end én side, er meget fint og lavpraktisk. Bogen udgiver sig for at være en praksisbog, og det er den også.

Der er gode didaktiske overvejelser, især omkring gentagelsen. Det at gentage noget kendt giver ro. Og den måde, man som lærer fokuserer på, får betydning. Hvis man råber, giver det råben. Hvis man er rolig, giver det ro. Så man skal selv være i ro som voksen, hvis man skal kunne undervise i yoga.

Bogen kan anvendes af folk, der aldrig har praktiseret yoga, gennem den lette opbygning med instruktioner. Omvendt kan man sige, at det er en klar fordel at have en eller anden erfaring med yoga, afspænding, meditation eller lignende. For hvis man skal kunne instruere andre, skal man måske have gået vejen selv. Man sætter heller ikke en håndboldspiller til at undervise i fodbold.

Men omvendt er temaerne i bogen elevens egen adfærd, gruppeadfærd og læringsadfærd. Faktisk nogle gode nede på jorden-vinkler til at få klassen til at fungere. Vi passer på hinanden, vi lytter, vi har respekt og så videre.

Så bogen kan klart anbefales til begynderyoga på grund af sin opbygning, lette tilgængelighed og rettethed mod praksis. Og den falder godt i tråd med mere bevægelse i skoledagen.

Powered by Labrador CMS