Eleverne får mindre ud af det nye fag, mener mere end en tredjedel af håndværk og design-lærerne i den undersøgelse, folkeskolen.dk/h&d har gennemført.

Undersøgelse: Eleverne får ikke mere ud af nyt fag

Det har ikke medført et løft at smelte håndarbejde og sløjd sammen til ét fag, lyder vurderingen fra flertallet af håndværk og design-lærerne i folkeskolen.dk/h&d’s undersøgelse. Formanden for H&D-lærernes faglige forening er uenig i undersøgelsens sammenligning.

Publiceret

Om undersøgelsen 

Undersøgelsen bygger påspørgeskemasvar fra 138 lærere, der underviser i håndværk ogdesign. Med den svarandel er undersøgelsen ikke nødvendigvisrepræsentativt dækkende for landets håndværk og design-lærere.Spørgeskemaerne er blandt andet delt i samarbejde med Den fagligeforening håndværk og design, mens det også har været muligt atbesvare spørgeskemaet via et link på folkeskolen.dk/h&d.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne får ikke mere ud af undervisningen, efter håndarbejde og sløjd blev slået sammen til faget håndværk og design. Det svarer 56 procent af de 138 håndværk og design-lærere, som folkeskolen.dk/h&d har spurgt i en undersøgelse.

Flere end hver tredje lærer svarer tilmed, at eleverne får mindre ud af undervisningen, end de gjorde, da faget var delt i to.

26 procent af lærerne er dog uenige og mener, at faget har været en faglig gevinst for eleverne.

Selvom flertallet af håndværk og design-lærerne ikke mener, at eleverne får mere ud af det nye fag, er formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, ganske godt tilfreds med resultatet.

H&D-lærere: Vores lokaler ligger langt fra hinanden

"Det er positivt, at der er nogle lærere, som svarer, at de får mere ud af undervisningen", fortæller han.

Ifølge formanden afspejler resultatet, at håndværk og design endnu er et nyt fag.

"Vi er i en overgangsfase, hvor nogle undervisere kommer fra de gamle fag og tænker, at de kunne noget i de gamle fag, som de ikke kan nu. Så det er en proces, hvor vi skal have oprettet noget rutine og erkende, at vi er i en ny virkelighed", siger Claus Hjortdal.

H&D-formand: Man kan ikke lave sådan en sammenligning

Ifølge formanden for Den faglige forening håndværk og design, Hanni Eskildsen, er det for simpelt blot at spørge til, om eleverne får mere eller mindre ud af faget nu i forhold til før.

"Jeg synes ikke, at det er en fair sammenligning. Man er nødt til at se håndværk og design som noget nyt og andet. Når man går fra et fag til et andet, falder discipliner ud og bliver erstattet af nogle andre. Vævning var eksempelvis obligatorisk før, men nu fokuserer man på andre ting", lyder det fra formanden for det nye fags forening.

"Jeg er træt af at bygge af skrald og billigt fyrretræ"

Ifølge Hanni Eskildsen efterspørger nogle håndværk og design-lærere mere præcise mål for faget. Men det synes hun ikke er en god ide.

"Faget skal være i stand til at kunne udfordre eleverne ud fra, hvad de hver især kan. Der er jo stor forskel på, hvad en elev med dårlig motorik og en elev, som kommer fra et kreativt hjem, kan nå at lære. Det gælder om at udnytte udviklingspotentialet for hver elev", fortæller hun.

Nyt fag har fået færre timer

Folkeskolen.dk/h&d har tidligere skrevet, at en stor gruppe af undersøgelsens lærere svarede, at der bliver sat færre timer af til håndværk og design, end da faget var delt op i to.

28 procent angav, at de har oplevet en reduktion i antallet af timer til faget, selvom reformen ellers samlet set har placeret flere timer på elevernes skema.

Så stor er forskellen på organiseringen af H&D

Her anerkendte skolelederformand Claus Hjortdal, at faget hidtil ikke har været reformens mest prioriterede fag.

"Håndværk og design har fået en svær fødsel, fordi det falder sammen med så mange andre store ændringer. Så det med at prioritere faget er nok ikke det, der er sket allermest", sagde han dengang.

H&D-lærere: Vores lokaler ligger langt fra hinanden