Vi er nødt til at have en model, som folk er trygge ved, og som skolerne er klar til at være en del af”, siger Tina French Nielsen (V), rådmand og formand for skoleudvalget i Aalborg.

Politikere sparker omstridt visitationsmodel til hjørne

Først fik massive indsigelser mod en ny model for visitering til specialundervisning skoleudvalget i Aalborg til at udskyde beslutningen til et ekstraordinært møde. Her forkastede de modellen. I stedet vil de begynde forfra med at skabe en ny.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et forslag til en ny visitationsmodel til specialundervisning i Aalborg kastede hele 76 høringssvar af sig. Langt de fleste er kritiske over for modellen, der skulle sætte stopper for en øget tilgang til specialundervisning ved at lægge hele det centrale budget på 225 millioner kroner ud til de 50 skoler. Til gengæld skulle skolerne selv betale, når de henviste en elev til specialundervisning. Tanken var, at de så i højere grad ville bestræbe sig på at inkludere eleven.

Massive indsigelser får politikere til at revurdere ny visitationsmodel

Høringssvarene pegede blandt andet på, at modellen ville gøre nogle skoler fattige og andre rige, alt efter om der tilfældigvis bor få eller mange elever med behov for specialundervisning i distriktet. Andre mente, at der var risiko for, at elever ikke ville få den specialundervisning, de har brug for, fordi det alene ville være op til skolelederen at afgøre, om en elev skulle henvises eller ej.

Folk skal være trygge ved visitationen

De mange kritiske høringssvar fik i sidste uge skoleudvalget til udsætte beslutningen om modellen til et ekstraordinært møde, som blev holdt i går. Eneste punkt på dagsordenen var forslaget til den nye visitationsmodel.

Udvalget havde bedt skoleforvaltningen om at komme med nogle præciseringer til modellen. Blandt andet en understregning af at forældrene skulle inddrages i drøftelserne af, hvad der ville være bedst for deres barn. Alligevel vendte skoleudvalget tommelfingeren nedad til modellen i går.

Både forældre og lærere protesterer imod ny visitationsmodel

"Høringssvarene giver os en fornemmelse af, at der er megen utryghed blandt forældre og skoler. Vi er nødt til at have en model, som folk er trygge ved, og som skolerne er klar til at være en del af", siger Tina French Nielsen (V), der er rådmand og formand for skoleudvalget.

Hvorfor lagde I så ikke modellen ned på jeres udvalgsmøde i sidste uge?

"Vi havde brug for god tid til at diskutere sagen i udvalget. Vi vil hellere holde et møde mere end presse en beslutning igennem".

Forældre- og interesseorganisationer skal involveres tidligere

Det er stadig udvalgets plan, at der skal ændres ved visitationen til specialundervisning. Udvalget har derfor bedt forvaltningen om at formulere et kommissorium om, hvordan en ny model kan blive til.

"Jeg forestiller mig, at vi skal have flere parter til at byde ind med, hvad de ser af muligheder. Det vil blandt andet være forældre- og interesseorganisationer. Forandringer vil altid give uro, og det er svært at lave en model, som gør alle tilfredse, men det er vigtigt, at alle får indflydelse på resultatet. Vi kan se på høringssvarene og høre på røsterne, at folk ville have været tidligere ind i processen med den model, vi nu har sagt nej til ", siger Tina French Nielsen.

Hun har ikke et bud på, hvordan en ny model vil adskille sig fra det forslag, der ikke blev til noget.

"Det vil processen afgøre", siger udvalgsformanden.

Energi skal bruges på en ny model fremfor en analyse

Aalborg Lærerforening var blandt dem, der foreslog politikerne helt at droppe forslaget til en ny visitationsmodel. I stedet anbefaler kredsformand Karsten Lynge Simonsen, at kommunen analyserer, hvorfor flere elever har brug for specialundervisning.

Den tanke kan Tina French Nielsen godt følge, men hun har svært ved at se, hvordan man kan strikke en undersøgelse sammen.

"Vi har med mennesker at gøre, så hvad der kan lade sig gøre på en skole, kan ikke nødvendigvis lade sig gøre på en anden. Desuden kan vi godt se, hvilke grupper der har brug for flere pladser. Det er primært børn med autisme, fordi der stilles flere diagnoser, og elever der har problemer med adfærd, kontakt og trivsel. Jeg siger ikke, at vi skal lade være med at lave en analyse, men vi skal holde balance i, hvad vi bruger energien på, og vi skal have overskud til at strikke en ny model sammen", siger hun.

Ændret skole går hårdt ud over elever under pres

Skolelederforeningen i Aalborg kalder i sit høringsvar det for naturligt, at der er stigende behov for specialundervisning, fordi skoledagen er blevet længere, og de generelle krav er øget, og det matcher ikke nødvendigvis alle elever.

Det er Tina French Nielsen enig i.

"Der har været en særlig situation på skolerne de seneste par år med ny reform og ændrede måder at arbejde på for lærerne. Det gør det svært for alle i skolesystemet, men det går især hårdt ud over de børn, som er pressede i forvejen. Det giver anledning til, at skolerne ser på, hvordan de gør tingene anderledes, så de kan rumme flere børn", siger udvalgsformanden.

Kommunen er i gang med at skabe bedre inklusion

Karsten Lynge Simonsen fra Aalborg Lærerforening foreslår, at kommunen arbejder på den lange bane og skaber bedre mulighed for inklusionen.

Det er man i fuld gang med, svarer Tina French Nielsen.

"Vi lavede et eftersyn af skolernes inklusion for et års tid siden, og siden har vores konsulenter været rundt for at fortælle skolerne om det beredskab, de kan trække på, og for at drøfte, hvordan de kan løfte opgaven med inklusion. Der pågår et stort arbejde, så jeg synes, vi er i gang", siger hun.

Den nye visitationsmodel skal være besluttet senest 1. november i år og er afhængig af drøftelserne om skoleudvalgets budget for 2018. Udvalget vurderer, at det mangler 25 millioner kroner i sit budget. Indtil videre skal skolerne dække merforbruget af specialundervisning med 55 millioner kroner, de fik lagt ud i 2011 til at fremme inklusionen.

Du kan læse referatet af det ekstraordinære møde i skoleudvalget via dette link:

 

Læs mere

Referat af ekstraordinært møde i skoleudvalget iAalborg