Undervisningsministeriet
1   263

Undervisningsministeriet afviser Aarhus-dispensation

Aarhus Kommune får ikke dispensation fra kravet om, at næsten alle timer skal læses af en faguddannet lærer. Det bliver svært at skabe den bedst mulige hverdag for indskolingseleverne, lyder det fra skolerådmanden.

I april søgte Aarhus Kommune sammen med Aarhus Skolelederforening dispensation fra kravet om fuld kompetencedækning i indskolingen. Som bekendt har KL og regeringen aftalt, at kompetencedækningen i folkeskolen i 2020 skal være på 95 procent. Nu har kommunen modtaget et afslag fra Undervisningsministeriet på sin ansøgning.

Ifølge ministeriet kan man søge om dispensation fra kravet, hvis skolen i en kortere periode ikke har lærere nok med undervisningskompetence i et bestemt fag. Dette kan for eksempel være tilfældet på skoler i landdistrikter, hvor det kan være svært at rekruttere lærere.

Artiklen fortsætter under banneret

Aarhus Kommune søger om dispensation, blandt andet med ønsket om at have færre lærere i indskolingen for at skabe tryghed. Men ministeriet mener ikke, at pædagogiske begrundelser kan give dispensation.

"Aarhus Kommunes ansøgning (…) er begrundet i pædagogiske hensyn om blandt andet tæt lærerkontakt, tryghed og trivsel for eleverne i indskolingen. Disse hensyn flugter ikke med intentionerne bag kravet om kompetencedækning, som har til hensigt at realisere målsætningen for reformen om en faglig styrkelse af folkeskolen", skriver Undervisningsministeriet i afslaget.

Ministeriet skriver også, at lærere, som har faglig fordybelse i faget, bedst vil kunne sikre, at eleverne modtager undervisning af endnu højere faglighed og pædagogisk kvalitet.

Ikke meget frihed

I Aarhus Kommune ærgrer rådmand for magistratsafdelingen for børn og unge, Bünyamin Simsek, sig.

"Jeg er ærgerlig over, at ministeriet anlægger så stram en linje. Sammen med skolelederne i Aarhus har vi søgt om dispensation af en årsag, nemlig at skabe den bedst mulige hverdag for eleverne i indskolingen. Vi ønsker blandt andet at styrke fagligheden ved at sikre en tæt faglig sparring og et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Alle ved, at der er en skolereform, som skal virke, og det fortsat udfordrer på mange måder. Denne afgørelse efterlader ikke særlig stor frihed til kommuner og skoler at navigere i, og det er da ærgerligt," skriver Bünyamin Simsek i en mail til folkeskolen.dk.

Bygger indsats på data

Inspirationen til ansøgningen kom fra den lokale Holme Skole, som med skoleleder Allan Hjorthøj i spidsen havde planer om at søge om dispensation fra netop den fulde kompetencedækning. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skolelederen, men den gang sagde Allan Hjortshøj til folkeskolen.dk:

"Her i Aarhus bygger vi vores indsatser på data. Og jeg har endnu ikke kunnet finde nogen dokumentation for, at linjefagsuddannelse hos lærerne giver en bedre læringseffekt - altså, når vi taler indskolingen. Vi er rigtig optaget af at skabe gode læreprocesser. Men vi mener ikke, at mange lærere i indskolingen giver et bedre fagligt udbytte".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ