Anmeldelse Pædagoger i skolen
0   253

Skolepædagogens bidrag i centrum

Skolereformen er i høj grad et anliggende for pædagogerne. De kan med fordel starte med at læse sidste halvdel af denne bog.

Pædagogen i skolen

Fakta


Titel
Pædagogen i skolen

Forfatter
Helle Fisker, Henriette Gejel Jensen, Lone Tang Jørgensen

Pris
299

Sider
294

Forlag
Akademisk Forlag

”Pædagogen i skolen” henvender sig til pædagoger i skoledelen og endvidere til pædagogstuderende med speciale i ”skole og fritidspædagogik”. Bogens hensigt er at bidrage til trivsel og læring i skolen og give et godt overblik over pædagogens opgave i skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Første del af bogen er en gennemgang af folkeskolereformen. Her bliver pædagogens nye rolle og skolens visioner, udfordringer og nye opgaver behandlet med stor grundighed.

Senere i bogen inddrages lærerens og pædagogens faglighed og kompetencer. Det handler blandt andet om tværprofessionelt samarbejde, det samarbejdende team og understøttende aktiviteter, skabelse af skoletrivsel og inkluderende miljøer.

Bogen fortæller også om positiv psykologi, om det gode liv og trivsel. Et kapitel sætter fokus på læring, om, hvordan vi lærer, om, hvordan læring foregår, og hvilke forudsætninger der skal være til stede, og hvad man som pædagog skal orientere sig ud fra i bestræbelserne på understøttende læreprocesser hos børn i skolen. Den understreger betydningen af tydelige læringsmål og en fremadrettet evaluering og vurdering.

Bogen er fyldt med teorier. De mange henvisninger har en tendens til at forstyrre læsningen Efter hvert kapitel er der en fyldig litteraturliste. I starten var jeg ved at gå død i bogen. Jeg savnede flere praktiske eksempler på, hvordan man kan praktisere ideerne. I afsnittet "Positiv psykologi og styrker" bliver 24 positive styrker taget op og forklaret ordbogsagtigt. Den store grundighed blev lidt kedsommelig.

I "Evalueringsteknikker" beskrives der forskellige måder, eleverne fra børnehaveklasse til 9. klasse kan arbejde med selvevaluering på. Her burde det konsekvent have været inddraget, hvor mange elever der er i forsøgsklassen, og hvor lang tid det har taget at få opbygget en naturlig proces for selvvurdering og kammeratvurdering. Hvis man drømmer om at tage ideerne i brug, skal man huske, at det forekommer kedeligt at sidde i rundkreds og vente på sin tur til at evaluere sig selv og sine kammerater.

Jeg synes, at den sidste halvdel af bogen på fornem vis lever op til sit formål om at være en værktøjskasse i trivsel og læring til inspiration for alle, der arbejder i og med skolen. Praktikerne kunne shoppe hen til den.

Forfatternes ønsker med bogen er at give skolepædagogerne en forståelse for vigtigheden af det arbejde, der nu forventes af dem. Det syntes jeg, de gør meget fint og med voldsom grundighed.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ