"Siden 2005 har jeg konsulteret omkring 500 børn med neurologiske udfordringer, og de havde stort set alle sammen problemer med deres samsyn. Mit skøn er derfor, at 90 procent af børn med vidtgående funktionsnedsættelser har problemer med synet", siger Larz Thielemann.

Neuropraktiker efterlyser større fokus på samsynet hos elever med særlige behov

Stort set alle med vidtgående funktionsnedsættelser har problemer med synet, vurderer neuropraktiker Larz Thielemann. Derfor undrer han sig over en undersøgelse, som kun fandt synsproblemer hos 13 procent. Mange øjenlæger og synskonsulenter tester ikke for samsyn, og det går også ud over ordblinde.

Publiceret

Sådan tester du samsynet

Når mennesket bruger sine øjne, modtager hjernen samtidigt etbillede fra hvert øje. Er synet normalt, smelter hjernen de tobilleder sammen. Det sker ikke ved et dårligt samsyn. Det betyderblandt andet, at barnet har svært ved at fokusere på én ting ud afflere.

Hvis du har mistanke om, at en elev har problemer med samsynet,kan du teste det på denne måde:

  • Hold en blyant op foran elevens øjne cirka 40 centimeter franæsen.
  • Bed eleven om at se på blyanten.
  • Før langsomt blyanten tættere på næsen, mens eleven følger denmed øjnene. Eleven bør kunne dreje øjnene ind til cirka femcentimeter foran øjnene uden problemer.
  • Hvis elevens ene øje "glider ud" og opgiver at se på blyanten,eller hvis eleven synes, at testen er direkte ubehagelig, børsamsynet undersøges nærmere.

Du kan læse mere om samsyn på Larz Thielemanns hjemmesidehjernetips.dk.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Nordjylland screener Institut for Syn og Hørelse i Aalborg hvert år nye elever på 16 specialskoler i regionen for eventuelle synsproblemer. Det skyldes en undersøgelse, hvor to øjenlæger blandt 502 elever med vidtgående funktionsnedsættelser fandt 65 elever med nedsat syn.

Nordjyske synskonsulenter finder hvert år speciaskoleelever med nedsat syn

Det svarer til 13 procent af eleverne, og det tal er alt for lavt sat, mener Larz Thielemann, der driver en neurologisk klinik i Espergærde, hvor han hjælper børn med manglende udvikling i hjernen med neurologisk træning og stimulering. Han peger på, at det især er problemer med samsyn, der ikke bliver opdaget. Samsynet er den måde, øjnene arbejder sammen på.

"Siden 2005 har jeg konsulteret omkring 500 børn med neurologiske udfordringer, og de havde stort set alle sammen problemer med deres samsyn. Mit skøn er derfor, at 90 procent af børn med vidtgående funktionsnedsættelser har problemer med synet", siger Larz Thielemann.

Han har selv haft en hjerneskadet datter og har siden 1999 deltaget i flere end 200 internationale kurser og foredrag om neurologisk udvikling. På den baggrund betegner han sig selv som neuropraktiker.

Samsynet har intet med øjnene at gøre

Der er en logisk forklaring på, at børn med vidtgående funktionsnedsættelser har svært ved at se, for samsynet udvikles inden for de to første leveår.

Hans mor var speciallærer, og hun sagde på et tidspunkt, at hun havde spildt sit faglige liv ved at læse Ole Bole med eleverne."Stort set alle børn med vidtgående funktionsnedsættelser har motoriske og sensoriske problemer, fordi de ikke har gennemgået samme træningsforløb som raske børn, der opsøger de nødvendige stimuli ved at kravle, hoppe, løbe og gribe. Derfor mangler de udvikling i hjernen. Samsynet har intet med øjnene at gøre. Det er en ren neurologisk funktion, hvor øjnene blot er tjenere for hjernen", siger Larz Thielemann.

"Hun havde fundet ud af, at hun i stedet skulle hun have taget sine elever med i gymnastiksalen", siger Larz Thielemann, der er aktuel med bogen "Sådan hjælper du dit barn med særlige behov".

Der mangler fokus på samsynet i Danmark

Når synskonsulenter og øjenlæger ikke finder langt flere elever med manglende samsyn, skyldes det, at der ikke er et stort nok fokus på den problematik i Danmark, mener Larz Thielemann.

"Det er ellers ret let at teste, om et barn har problemer med samsynet. Alligevel havde ikke et eneste af de børn, jeg har undersøgt, fået denne diagnose af deres øjenlæge ved tidligere undersøgelser. I USA er det indarbejdet at teste samsynet hos børn med funktionsnedsættelser, men i Danmark har vi en mærkelig selvretfærdig holdning om, at vi selv skal opfinde den dybe tallerken. I stedet for at gøre som i andre lande, vil vi undersøge, om en metode nu også virker i Danmark".

Børn uden samsyn skal lave krydskoordineringer

Konsekvensen er, at mange børn har svært ved at læse og ved at lære.

"Hvis det bliver opdaget, at et barn har problemer med synet, giver man dem briller eller andre hjælpemidler. Det er udpræget symptombehandling, for børn med neurologiske problemer og særlige behov har brug for en mere grundlæggende neurologisk træning, som udvikler samspillet mellem krop og hjerne. Det er, som min mor sagde: Børn, som aldrig har haft en samsyn, skal ikke sidde ved et bord - de skal lave krydskoordineringer for at udvikle syne. At kravle er den mest effektive metode, fordi du laver fem krydsbevægelser på en meter", siger Larz Thielemann og peger på en pudsig sammenhæng mellem at kravle og at læse.

"Hvis du måler afstanden fra dine øjne og ned til gulvet, når du kravler, opdager du, at der er den samme afstand fra øjnene og ned til bogstavene, når du sidder med en bog". 

Ordblinde har ofte problemer med samsynet

Også ordblinde og børn med indlæringsvanskeligheder har ofte problemer med samsynet.

"Begrebet ordblind dækker godt, for den ordblinde kan ikke se ordet. Samsynet er ikke hele forklaringen på, at et en elev er ordblind, men et dårligt samsyn er en væsentlig del af årsagen. Ingen vil modsige mig i, at børn, som har svært ved at se, også har svært ved at læse", siger Larz Thielemann.

Syn og kommunikationskonsulent Bente Brinkmann Sørensen fra Institut for Syn og Hørelse i Aalborg fortæller, at hun og hendes kolleger tester for samsyn, når det er muligt. Hun har ikke yderligere kommentarer til udsagnene fra Larz Thielemann.

Powered by Labrador CMS