Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

(6.187 følger) Se alle medlemmer

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

(10.847 følger) Se alle medlemmer

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

(16.302 følger) Se alle medlemmer
Anmeldelse Sociale medier
0   974

Afhængig af Facebook? Dummere af internettet?

Forfatterne til denne udgivelse kommer rent faktisk med et svar på disse spørgsmål, men lægger også op til debat omkring dem.

Sociale medier, sociale dilemmaer

Fakta


Titel
Sociale medier, sociale dilemmaer

Forfatter
Jacob Brøndum Pedersen, Claus Petersen

Pris
149,95

Sider
95

Forlag
Frydenlund

Bliver man selvoptaget af sociale medier? Er det respektløst at sidde med sin telefon hele tiden? Ændrer medierne vores samtaler?

Det er nogle af kapiteloverskrifterne i denne bog, som med konkrete og direkte spørgsmål lægger op til diskussion. De 14 kapitler i bogen er korte, overskuelige og velformulerede. Bogens forfattere, der alle er tilknyttet Center for Digital Dannelse, er godt inde i stoffet, og de formår at formidle på forbilledlig vis med brug af både fakta og ræsonnementer.

Artiklen fortsætter under banneret

Ud over at give et bud på et svar på de mange relevante spørgsmål lægges der op til, at man selv kan diskutere videre, for eksempel i klassen, hvor elevernes egne erfaringer, kendskab og meninger kan inddrages. De sociale medier er blevet en fast bestanddel af især de unges tilværelse, med de fordele og ulemper det indebærer.

Budskabet er, at den digitale sociale verden ikke må være noget, man selv skal finde ud af at mestre, derimod skal det gøres til genstand for undersøgelse, analyse, refleksion og diskussion.

Der er i den seneste tid kommet mange udgivelser om de nye sociale medier og om digital dannelse, de fleste er målrettet underviseren. Her er en bog, som læreren kan tage direkte med ind i klasseværelset, og som på kort tid kan sætte gang i elevernes egne refleksioner over de sociale mediers mange dilemmaer. Kapitlerne kan læses i uafhængig rækkefølge, og man kan vælge kun at inddrage nogle af dem. Kapitlet om, hvorvidt det er respektløst at sidde med sin telefon hele tiden, er efter min mening et godt sted at starte en diskussion med de store elever - de har garanteret egne erfaringer at byde ind med og sikkert også holdninger til de gode råd, som forfatteren kommer med.

Bogen bør straks anskaffes til alle overbygningsskoler - samfundsfagslæreren og dansklæreren kan så på skift inddrage kapitlerne i undervisningen. Uden at være en decideret lærebog er det en udgivelse, som vil kunne sætte gang i debatten om den digitale dannelse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ