Ellen Trane Nørbys lærere havde hver deres individualitet, men tilgangen til klassen var koordineret. Forløbere til nutidens team. Her er hun omgivet af (fra venstre) Ole Due, Torben Roswall og Inge Madsen.

Lærerne former og viser retninger

Folkeskolen skal udvikle eleverne både kulturelt, socialt og fagligt, og det sidste handler ikke bare om at sidde på en stol og få hældt på, mener folketingspolitiker for Venstre, Ellen Trane Nørby.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man har haft rigtig mange gode lærere, er det vanskeligt at fremhæve én frem for andre. Sådan har Ellen Trane Nørby det, når hun tænker tilbage på Nørre Nissum Skole i Vestjylland.

»Min tid i folkeskolen var præget af flere positive oplevelser end negative og af mødet med gode og dygtige lærere. Det gælder både fra de første år, hvor jeg havde Inge som lærer i alt, og da jeg senere fik et helt team«.

Inge hedder Madsen til efternavn. I de første skoleår havde hun Ellen Trane Nørbys klasse til alt undtagen musik. Hun var »forbilledlig« som lærer.

»Vi lærte for eksempel dansk ved at spille teater. Jeg lærte ikke at sætte kommaer, men det fik jeg styr på i 8. klasse«, fortæller Ellen Trane Nørby.

Dansk som en drøm

Torben Roswall gjorde dansk i 9. klasse til »en drøm«, der var med til at løfte fagets abstraktionsniveau. Eleverne begyndte at forstå betydningen af at læse litteratur, at aflæse billeder og reklamer og at knække tekstkoder, husker Ellen Trane Nørby.

Ole Due var »fænomenal« som tysklærer. Han gjorde faget levende, om end verberne i en periode var noget af en dødvægt.

»Da jeg skulle vælge sprog i gymnasiet, fik jeg at vide, at hvis jeg kom fra Nørre Nissum, så behøvede jeg ikke tysk, for så ville jeg komme til at kede mig de første par år«.

»Jeg kunne nævne flere andre, der var med til at gøre min skoletid fantastisk god og innovativ. Lærerne spiller en afgørende rolle. De former, de viser retninger, og de skaber ambitioner«, fortsætter hun.

Folkeskolen skal udvikle eleverne både kulturelt, socialt og fagligt, og det sidste handler ikke bare om at sidde på en stol og få hældt på, mener Venstre-politikeren.

»Det drejer sig også om at gå over i parken og finde blade eller om at tage på skolerejse. Set i bakspejlet er det svært at holde styr på, hvornår jeg oplevede og lærte hvad. Men når jeg snakker med mine venner fra dengang, er vi enige om, at vi havde masser af positive oplevelser«.

Husker hende med glæde

Eleverne spiller mindst lige så stor en rolle for lærerne som omvendt, og Ellen huskes:

»Hun var en pige, der tog fat. Hun var en god fortæller, også når hele klassen lyttede med«, siger Inge Madsen.

»Ellen var meget interesseret i tysk, og hun blev god til det«, supplerer Ole Due. »Mange af kammeraterne arbejdede gerne sammen to og to, når de skulle forberede et foredrag eller lignende, men Ellen arbejdede bedst alene. Hun var meget flittig, og alt skulle være i orden. Hun havde ikke noget imod at være den bedste«.

»Jeg husker hende som undrende, spørgende og reflekterende - og med et omfattende og nuanceret ordforråd«, fortsætter Torben Roswall. »Hun var overordentlig selvstændig i sine holdninger, men samtidig åben og rummelig i sin kontakt med de andre«.

En kreativ tilgang

Det er også i folkeskolen, at Ellen Trane Nørby har lært at sætte pris på kreativitet. Der var en kreativ tilgang til læringen i alle fagene, husker hun.

»Det hændte, at lærerne lagde timerne sammen i en pulje og gennemførte tværfaglig undervisning. En af gangene lærte vi om den græske mytologi. En anden gang havde vi temadag om at flyve. Det var vildt spændende. Ellers ville jeg aldrig have lært om opdrift og termik. Derfor har jeg svært ved at forstå, når det bliver problematiseret, at lærere laver noget andet end traditionel undervisning«.

Ellen Trane Nørbys lærere havde hver deres individualitet, men tilgangen til klassen var koordineret.

»Jeg har siden tænkt på, at de må have taget forskud på at arbejde i team, som siden er blevet så omtalt. Helt uformelt udgjorde de en stærk gruppe, som klassen altid vidste, hvor den havde«.

Ellen Trane Nørby, 28, gik på Nørre Nissum Skole i Vestjylland fra 1985 til 1995. Skolen var dengang øvelsesskole for Nørre Nissum Seminarium. Hun er cand.mag. i kunsthistorie og samfundsfag og medie- og velfærdsordfører for Venstre. Inge Madsen, 66, er i dag pensionist. Torben Roswall, 53, er pædagogisk uddannelsesleder på læreruddannelsen og hf i Nørre Nissum, der er en del af VIA University College. Ole Due, 61, er lærer på Nørre Nissum Skole.Min favorit

Min/mine favoritlærer(e) er en ny serie, hvor Folkeskolen har bedt forskellige personer om at kigge tilbage på deres skoletid. I denne uge er det folke­tingspolitiker Ellen Trane Nørby. I forrige uge var det filosof og direktør Morten Albæk, og i næste uge er det borgmester Klaus Bondam.