Debat

Stærke relationer, effektiv læring

Artikel fra Specialpædagogik nr. 1 2014, som netop er udkommet. Micki Sonne Kaa Sunesen og Anne Therkildsen giver her en introduktion til Mediated Learning Experience. Få også en fornemmelse af artiklerne i Specialpædagogik- tidsskrift for specialpædagogik og inklusion. Se hvordan du tegner abonnement andetsteds her på siden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stærke relationer, effektiv læring

At det, der foregår mellem mennesker, har betydning for vores trivsel og læring, det har de fleste hørt om før. At kvaliteten af det relationelle forhold mellem barn og omsorgsgiver er af afgørende betydning for barnets trivsel, udvikling og læring også en efterhånden veldokumenteret pædagogisk selvfølgelighed. Ikke desto mindre kan det være en vanskelig sag at operationalisere denne selvfølgelighed. I denne artikel kommer vi med et bud på hvilken betydning et relationelt perspektiv på børns forudsætninger for læring kan have for, hvilke overvejelser man som pædagogisk professionel må gøre sig med henblik på, at bidrage til at skabe læring og udvikling for alle børn. Perspektiverne, der præsenteres i artiklen, er ikke kun effektfulde i forhold til at udvide den specialpædagogiske praksis, men er en tilgang, der er relevant i enhver pædagogisk sammenhæng, hvor fokus er på at skabe livskvalitet og læring.

Læs artiklen i dens helhed på vedhæftede fil.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget