Pisa 2012
2   707

DLF: Politiske initiativer står ikke mål med ambitionerne

Det er langt fra tilfredsstillende at eleverne klarer sig gennemsnitligt i Pisa Problemløsning og dårligt i Pisa Etnisk, mener Anders Bondo Christensen. Resultaterne viser, at de mange politiske initiativer for at forbedre folkeskolen slet ikke står mål med ambitionerne, siger formanden for Danmarks Lærerforening.

"Evnen til at løse problemer er en afgørende kompetence for, at eleverne kan klare sig godt i fremtiden - både i deres studie- og erhvervsliv og som samfundsborgere. Og det er helt afgørende for, at Danmark kan klare sig i den globale konkurrence. Derfor er det langt fra tilfredsstillende, at danske elever klarer sig gennemsnitligt i Pisa-problemløsnings-testen," siger Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse efter offentliggørelsen af de to Pisa-undersøgelser i dag - Pisa Problemløsning og Pisa Etnisk.

"Det er vigtigt, at alle elever uanset baggrund får gode kompetencer med sig fra skolen. Det er et fælles ansvar. Inden for de senere år er hver 10. lærerstilling blevet nedlagt, og når det nye skoleår starter har lærerne langt mindre tid til at forberede undervisningen. Samtidig med at lærerne skal til at løbe stærkere, står vi også over for en gigantisk udfordring med at inkludere elever med særlige behov. Det er bestemt ikke opskriften på, hvordan vi får løst de etniske elevers behov og styrket problemløsningskompetencerne," tilføjer han.

Artiklen fortsætter under banneret

Anders Bondo Christensen foreslår, at folkeskolens parter i fællesskab drøfter, hvilke politiske tiltag der skal til for at forbedre lærernes muligheder for at levere en velforberedt undervisning, og hvordan "vi sammen kan formidle den viden, vi har om, hvordan vi styrker undervisningen af elever med anden etnisk baggrund", står der i pressemeddelelsen.

Folkeskolereformen styrker eleverne

Det var i dag ikke muligt at få en kommentar fra undervisningsminister Christine Antorini (Socialdemokraterne).

I en pressemeddelelse siger ministeren: "Det er tankevækkende, at danske elever kun ligger middel i problemløsning, når det ellers er noget, vi har brystet os af, at danske elever var særligt gode til. Det kan vi gøre bedre. Med den nye folkeskolereform styrkes tværfaglige kompetencer som problemløsning, innovation og entreprenørskab. Både med flere timer, nye læringsmål for alle fag, produkt- og problemorienterede opgave- og prøveformer og et markant kompetenceløft af lærerne".

I forbindelse med Pisa Etnisk-undersøgelsen siger Antorini i en pressemeddelelse, at alle elever med folkeskolereformen vil få et markant timeløft, længere og mere varieret skoledag og lektiehjælp. "Sammen med de nye læringskonsulenter, der blandt andet har særlig erfaring med undervisning af tosprogede elever, vil det styrke elever med anden etnisk baggrund, så de også bliver så dygtige som muligt", siger ministeren.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
113 andre er allerede tilmeldt
Vind en middag for to

Lige nu kan du vinde en lækker middag for to til en værdi af 500 kroner! Det eneste du skal gøre for at være med i lodtrækningen er at være tilmeldt nyhedsbrevet til DSA-netværket :) Vinderen trækkes d. 30/9

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.