Helene Hoff fra Undervisningsministeriet fortalte, at det har været et politisk ønske at fastholde indførelsen af nye mål fra august 2014, selvom det var problematisk.

Nye Fælles Mål svarer til et 10-tal

De nye Fælles Mål er skrevet sådan, at de svarer til et niveau lidt over middel - et 10- eller 12-tal på karakterskalaen, fortalte Undervisningsministeriet på et dialogmøde i går om de nye mål.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Omkring 100 spørgelystne og velforberedte lærere havde efter arbejde onsdag valgt at tage imod Undervisningsministeriets tilbud om dialog om de nye Fælles Mål. Efter en overordnet gennemgang var ordet frit.

En lærer ville vide, om de nye Fælles Mål kommer til at have indflydelse på de nationale test i fagene.

"Der pågår et arbejde i forhold til de nationale test for at gøre dem kriterie-baserede. Vi har en tæt dialog med folkene bag nationale test. Nationale test og afgangsprøverne vil på sigt blive ændret, så de følger målene i fagene", svarede Helene Hoff, der er specialkonsulent tilknyttet Sekretariatet for forenkling af Fælles Mål. Hun var aftenens ordstyrer.

I et indledende oplæg forklarede hun, at Fælles Mål i dansk og matematik er frontløbere, der kommer forskudt foran de øvrige fag. Revideringen af Fælles Mål drejer sig om form - ikke indhold, fastslog hun. Formålet har været at forenkle målene, men samtidig fastholde at det er lærernes opgave at sætte konkrete læringsmål for den enkelte elev. Med de nye Fælles mål er det intentionen, at lærernes oversættelsesarbejde fra Fælles Mål til læringsmål bliver mindre. Hun forklarede desuden, at målene nu skal forstås af en bred gruppe - nemlig både lærere, elever, ledere, forældre og pædagoger.

Andreas Rasch-Christensen, der er arbejdende formand for mastergruppen, som står bag den taksonomi, som danner udgangspunkt den teoretiske ramme bag de nye Fælles Mål, fortalte, at fokus nu sættes på målstyret undervisning, der skal være en stærkere kobling mellem elevens viden og kunnen.

Smugkig på de nye Fælles Mål

Politikerne holdt fast En lærer spurgte ind til tidspunkterne i processen - al den stund at Fælles Mål er blevet udskudt et år på grund af en for stram tidsplan.

Helene Hoff fortalte, at arbejdsgrupperne afleverer deres anbefalinger den 9. april. Herefter vil målene blive sendt i høring til midten af maj til august offentliggøres målene - umiddelbart før skoleårets start.

August i år skal målene offentliggøres. Umiddelbart før skoleårets start, og det er vurderet, at det er godt at kende målene, før man skal bruge dem.

"Det er en problemstilling, vi har kendt længe, men der var et politisk ønske om, at når målene var rygraden i reformen, var det vigtigt, at de også trådte i kraft, når reformen trådte i kraft", uddybede Helene Hoff. Det er forventet, at politikerne har godkendt målene i slutningen af juni, hvorefter en gruppe jurister skal stå for den endelige udformning

I øvrigt blev det forklaret, at de nye Fælles Mål gælder for næste skoleår i nye fag. Hvis man ønsker at bruge de nye mål allerede fra næste skoleår kan man søge dispensation - ministeriet er i gang med at udarbejde en måde, hvorpå der kan opnås dispensation. De regner med, at det som minimum bliver en hel skole, der skal søge.

Udsigt til et frivilligt år med nye Fælles Mål

Svarer til 10- eller 12-tal En lærer ville vide, om hvordan det afspejlede sig i målene, at eleverne skal kunne i 8. klasse, hvad de i dag kan i 9. klasse?

Andreas Rasch-Christensen, der er arbejdende formand for mastergruppen, der står bag den taksonomi, som danner udgangspunkt for de nye Fælles Mål, svarede:

"Selve målene skal kunne rumme hele karakterskalaen, målene indeholder i sig selv en taksonomi. Eleverne vil nå målene på forskellige niveauer", sagde han. Helene Hoff uddybede:

"Arbejdsgrupperne har fået til opdrag, at det taksonomiske niveau skal ligge over middel. Niveauet skal lidt firkantet sagt ligge på et 10-tal eller 12-tal.

Antorini afviser, at læring skal styres fra Christiansborg

Også evalueringen En lærer i forsamlingen anfægtede, at der ikke er ændret i indholdet i faget - det mente han i høj grad, at der er. Samtidig efterspurgte han en justering i forhold til de nugældende læseplaner og vejledninger.

"En stor del af arbejdsgruppernes arbejde er også at udarbejde nye læseplaner. Der er tæt sammenhæng mellem mål og læseplaner. Vejledningsmaterialet justeres også. Det vil fremover være et særskilt vejledende materialer. Det skal kunne justeres løbende, så det passer til de nye mål. Det er vigtigt for os, at det vejledende materiale, bliver tættere knyttet til de nye mål", sagde Helene Hoff, der også forklarede, at der vil være vejledning og evalueringsmaterialer med bud på spørgsmål og opgaver, man kan stille eleverne for at undersøge om de har nået et givent mål.

Efter den generelle debat blev debatmødet delt i to - hvor målene for dansk og matematik blev diskuteret.

Blog: Er de ny Fælles Mål i dansk umulige?

 

Powered by Labrador CMS