Et nyt notat fra tænketanken Cevea konkluderer, at danskerne diskuterer myter, når de taler om lærernes arbejdstid, skriver Information i dag.

Danske lærere underviser mere end finske

Lærerne i Danmark underviser mere end lærere i eksempelvis Finland, Korea og Østrig, viser tal fra OECD. Offentlighedens billede af lærernes arbejdstid er falsk, lyder konklusionen fra analysechef i tænketanken Cevea.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne i Danmark har i gennemsnit 650 undervisningstimer om året. Dermed placerer de danske lærere sig omkring gennemsnittet i OECD's undersøgelser. Chile og USA ligger øverst med over 1000 undervisningstimer, mens Grækenland ligger i bunden med lidt mere end 400 timer. "Billedet af, at lærerne ikke underviser særlig meget, er et falsk billede", siger analysechef i Cevea Jens Jonatan Steen til Information i dag.

DLF ønsker mere nuanceret syn på lærernes arbejdstid

DLF-formand Anders Bondo Christensen er enig i Ceveas konklusion. "Det er dejligt, at der er andre end os, som gider at lave de analyser og sætte sig ind i fakta. Dykker man lidt ned i tallene, finder man hurtigt ud af, at virkeligheden er langt mere nuanceret, end det fortegnede billede, mange politikere ønsker at tegne", siger han til Information.

DLF: OECD-tal er hat og briller

Arbejdsmarkedsforsker: Undervisningstimetal er uvæsentligt

Professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet Peter Allerrup peger også i Information på, at det er svært at lave sammenlignelige opgørelser af lærernes arbejdstid på tværs af landegrænser. Arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen føler sig heller ikke sikker på tallene og mener, at det slet ikke giver mening at sammenligne danske læreres undervisningstid med udenlandske læreres, når man står og skal have gennemført en stor folkeskolereform, der kræver ændringer i lærernes arbejdstid. "Jeg mener ikke, de tal bider nogle steder. Nu er vi ved at lave en ny folkeskole. Det kræver fleksibilitet. Det tror jeg begge parter er enige om. Nu gælder det bare om at finde måden at gøre det på", siger Flemming Ibsen til folkeskolen.