Anmeldelse

Sig'natur 3

De har tænkt på alt!

"Sig'natur 3" opfylder Fælles Mål i natur/teknik til fulde, men er som disse, på nogle områder, vel rigelig ambitiøs.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Sig'natur 3” er første udviklede del i et system, der skal dække undervisningen i natur/teknik fra 1.-6. klasse og de tre naturfag fra 7.-9. klasse. Systemet bygger på, at elevbog og it-hjemmesiden Sig-natur.dk supplerer hinanden. Der deles i hvert kapitel ind i intro (førfaglige aktiviteter), tre kurser og en opsamling. Både under introduktionen og under og efter kurserne er der mulighed for aktiviteter, både it- og ikke it-baserede. Der medfølger en særdeles grundig lærervejledning, og elevbogen kan hentes ind og benyttes til fælles gennemgang på interaktiv whiteboard.

Fakta:

Titel: Sig'natur 3

Forfatter: Lise Fabricius Wadskjær, Ida Guldager, Peter Jepsen, Ida Toldbod

ISBN: 9788723031426

Pris: 750

Sider: 88

Serie: Sig'natur

Type: Lærervejledning

Forlag: Alinea

ISBN: 9788723031051

Pris: 168,75

Sider: 104

Type: Elevbog

ISBN: 9788723031068

Pris: 43,75

Type: Hjemmeside

Et nøgleord i systemet er progression. Dette sker ved, at man indledningsvist arbejder med elevernes forforståelse (i introen), man bygger ”på” i de tre faglige kurser for i opsamlingen, med afsæt i aktiv anvendelse, at gøre elever og lærer i stand til at demonstre og vurdere, hvad der er lært. I lærervejledningen er der et særskilt afsnit, der omhandler progression, hvori det skitseres, hvad forventningerne til elevernes tidligere arbejde er, hvad de skal lære nu, og hvorledes der senere i skoleforløbet bygges videre på dette. Dette er et stort plus ved at anvende især dette undervisningsmateriale. Natur/teknik-faget er desværre plaget af et alt for tilfældigt indhold og skiftende materialer. Resultatet af denne (mangel på) progressionstænkning ses ofte, når eleverne når de ældste klassetrin. Her er der store huller på nogle områder, og eleverne rapporterer jævnligt om, at der er områder, de aldrig har haft.

Det faglige indhold i materialet og måden, det er formidlet på, er uovertruffent. Der spilles på alle strenge, og hvis underviseren først har sat sig ind i materialet, behøver man ikke at skulle lede efter supplerende materialer. Materialet lægger op til refleksion i form af både åbne og lukkede opgaver, der gør, at alle elever kan være med, og mange af aktiviteterne er kreative og uden et stort resurseforbrug. Specielt intro- og opsamlingsdelene er denne anmelder særlig begejstret for.

Men! sidder læseren og tænker, og ja, der er et men. I systemet er der i høj grad lagt op til, at eleverne og læreren skal gøre brug af it i undervisningen. Der lægges op til, at der importeres, scannes, uploades (billeder fra mobiler eller kameraer), konverteres, gemmes og deles filer. Dette er bestemt vigtigt, at eleverne lærer, men det er ofte tidskrævende (og meget kan gå galt), ligesom ikke alle skoler har de it-resurser, der kunne ønskes til natur/teknik-lektionerne. Ligeledes føler en del undervisere sig ikke rustede til at satse på it som en central del af undervisningen. Således er det måske lidt i overkanten ambiøst, eller dristigt om man vil, at satse på det, i et omfang som man gør i "Sig'natur"-materialet, især på de små klassetrin (taler af egen erfaring). Det skal dog nævnes, at materialet med fordel kan anvendes ved en mindre inddragelse af it end det, der lægges op til.

Man kunne let få den opfattelse, at et materiale, der har alt, hvad vi undervisere trænger til, ikke kan anskaffes hurtigt nok. Her vil jeg dog læne mig op ad ordsproget ”Less is more”. "Sig'natur" er uden tvivl et af de bedste naturfagsmaterialer, jeg har set, men kunne nok have været lettere tilgængeligt og mindre ambitiøst. Jeg vil dog anbefale naturfagsundervisere, og specielt hele skolens naturfagsgruppe, at tage et kig på materialet for at se, om det kunne bidrage til at optimere skolens faglige progression på det naturfaglige område.