Anmeldelse

Skriv en avis

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er et didaktisk træfsikkert og fagligt velfunderet materiale, som, vigtigst af alt, har en tydelig fornemmelse for dialogisk medieundervisning.

Allerede fra bogens begyndelse kommer indholdet eleverne i møde med reportager, som portrætterer tre journalister i job. Især reportagen om den unge »Chili«-skribent skaber hos de unge elever både appetit og forventning til det øvrige indhold.

Bogen er tænkt anvendt i et kronologisk forløb, hvor klassen producerer sin egen avis. I et overskueligt layout går materialet her ind og beskriver og stiller opgaver i idéudvikling, målgruppe og avisproduktion. Der er anvendelige og nyttige kapitler om layout og billeder, research og kildekritik, om interview-typer og selve skrivefasen. Evalueringen er også tænkt med i avisproduktionen super!

De enkelte kapitler er bygget op således, at de også kan indgå i undervisningen af journalistikkens genrer. Eller i temaarbejde om for eksempel objektivitet eller journalistik og reklame.

Værd at fremhæve er bogens bilag. Her kan dansklæreren kopiere de sider til eleverne, som læreren altid står og mangler i det omfattende arbejde med en avisproduktion: Journalistens synopsis, fotografens/tegnerens synopsis og redaktionsplanen. Eleverne får på disse sider mulighed for at formulere og definere deres arbejde og dansklæreren får, når siderne er udfyldt, hånd i hanke med elevernes arbejde og læring.

Det er en helt igennem velfungerende teoretisk og praktisk mediehåndbog til danskundervisningen i 7.-10. klasse, som jeg varmt kan anbefale.

Powered by Labrador CMS